Szaúd-Arábia számára is Ázsia a fő olajpiac

 A legnagyobb szaúdi olajcég, az Aramco pekingi központtal új leányvállalatot hoz létre.

 Szaúd-Arábia olajexportjának 68 százaléka Ázsiába megy és jelenleg csupán a kivitel 19 százaléka kel el az USA-ban. A legnagyobb szaúdi olajcég, az Aramco  58 százalékban értékesíti exportját Ázsiában. Szaúd-Arábia a napokban csökkentette az USA-ba szánt exportolaj árát, miközben az ázsiai vevőknek emelte. Ez a piaci részesedések ismeretében érthető, de többről is szó van. „Az áremelésnek az az üzente, hogy Szaúd-Arábia hosszú távon gondolkodik, és nem csak eladni akar Ázsiában, hanem beruházni is” – nyilatkozta a Bloombergnek egy olajpiaci szakértő. Üzleti források szerint az Aramco 100 milliárd dolláros befektetésekre készül, elsősorban finomító kapacitását igyekszik növelni. Az Aramco már most is üzemeltet finomítókat Kínában és Dél-Koreában, de hálózatát bővíteni kívánja és e két ország mellett Indonéziában és Vietnamban is finomítók építésére készül. Ezeket az üzleti hadműveleteket hamarosan egyetlen központból, az Aramco ázsiai szuperképviseletéről, Pekingből irányítják majd. És a Bloomberg információi szerint már ki is jelölték az új szuperholding, vezetőjét.

Ibrahim al-Buainaian már régóta vezető pozíciókat tölt be az Aramconál. Dolgozott már Dél-Koreában és meg is tanult koreaiul. Aztán nem rég a Massachusetts Institute of Technology posztgraduális képzésén vett részt, pár hete tért vissza Szaúd-Arábiába. Al-Buainain nemzetközileg elismert vezető és szakértő, kinevezése pedig jelzi, hogy az Aramco rendkívüli jelentőséget tulajdonít a további ázsiai terjeszkedésnek. Mellesleg ezt teszik a konkurensek is, az Egyesült Arab Emírségek például hamarosan kitermelési koncessziót ad kínai, japán és dél-koreai cégeknek is. (Fotó:AFP) 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez