Muszlim vallástudósok nyílt levele a “kalifátusról”

Kétségtelen, hogy az a terrorista csoport, amely Iszlám Államnak, avagy a “kalifátusnak” nevezi magát, befeketíti az iszlám vallást. Ezért már Moszul eleste óta több kampányt is indítottak muszlim vallástudósok, amelyekben elítélik a terroristák által, az iszlám nevében elkövetett atrocitásokat. Legutóbbi akciójuk egy nyílt levél volt, amelyben huszonnégy pontban részletezték a kalifátus harcosainak tévképzeteit. 

A világ szinte minden tájáról, több mint 120 vallástudós csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, amely során nyílt levélben ítélték el az Iszlám Állam nevű terrorista szervezet atrocitásait és az iszlámmal kapcsolatos félremagyarázásait. A múlt héten az ulemmák – köztük különböző vallási intézetek vezetői, tanárai és a legmagasabb rangú vallási méltóságok (muftik) is – arra emlékeztették Abu Bakr al-Bagdadit, a „kalifátus” önhatalmúlag kikiáltott kalifáját, hogy az iszlám tiltja az ártatlanok, köztük diplomaták, újságírók és humanitárius munkások életének kioltását.

A tizennyolc oldalas levélben 24 pontban térnek ki a terroristák „tévképzeteire” és adnak rá “helyes választ” a Koránból vett szúrák, versek és idézetek segítségével. A levelet lefordították angolra is, de azt az amerikai muszlimok tanácsa is elismerte, hogy bizony nehéz a szöveg, mivel a klasszikus nyelvből vették át. A levelet olyan vallástudósok írták alá, mint Shavki Allám egyiptomi főmufti, vagy Ahmad Husszein,a „minden palesztin” muftija.

Ezenfelül kitérnek arra, hogy senki se használja az Iszlám Állam kifejezést, mert az eleve „besározza” a muszlimokat és „borzalmas vallásnak” állítja be az iszlámot. „Ők se nem iszlám, se nem állam.” – olvasható a levélben, s az ulemmák biztosítottak arról, hogy már folyik a vita egy új megnevezés bevezetéséről. Ez nem az első eset, amelyben muszlim vezetők elítélik a „kalifátust”. Pár nappal korábban a németországi iszlám tanács elnöke, Aiman Mazyek arról beszélt, hogy a muszlimoknak kötelező felszólalniuk a „terrorizmus és a gyilkosságok” ellen és ahol lehet szidni kell annak tagjait és szimpatizánsait.

A 24 pont: 

1. Tilos fatvát olyan személynek kiadnia, akinek nincs meg a képzettsége. Ezenfelül a mufftik fatváinak is követnie kell az „iszlám logikáját”,ezért nem lehet csak egy Koránból szedett versrészlettel, idézettel alátámasztani a rendelet helyességét, ha ez ütközik a Korán egészével és értelmével.

2. Nem lehet az arab klasszikus nyelv ismerete nélkül fatvát hozni.

3. Tilos „túlzásba vinni” a saríát (iszlám törvénykezést) az iszlám tudományok rovására.

4. A muszlim vallástudósok nem térhetnek el túlságosan a vallás fundamentumaitól.

5. A muszlim vallástudósoknak a döntéseik előtt figyelembe kell venniük a jelenkori állapotokat.

6. Tilos az iszlám nevében ártatlanokat gyilkolni.

7. Tilos az iszlám nevében nagyköveteket, diplomatákat, újságírók és segélymunkásokat megölni.

8. A dzsihád csak önvédelemre irányulhat. A dzsihádot csak úgy lehet véghezvinni, hogy az ember közben szem előtt tartja “az ügyet, a célt és a helyes magatartási normákat”.

9. Tilos egy másik muszlimot takfírnak (hitetlenek) nyilvánítani, amíg ő maga nem dönt szabadon arról, hogy elhagyja a vallást.

10. Tilos a Szentírás népeit bántani.

11. A jazidi vallás el kell ismerni, mint „egy könyv vallást”.

12. Nem szabad feltámasztani a rabszolgaságot.

13. Tilos megtérésre kényszeríteni a helyi lakosságot

14. Tilos a nők iszlámon belüli jogait és pozícióját teljesen semmibe venni.

15. Tilos a gyerekek iszlámon belüli jogait és pozícióit teljesen semmibe venni.

16. Csak a megfelelően képzett vallási bíróság dönthet egy muszlim bűnösségéről és szabhat ki rá büntetést, vagy adhat kegyelmet.

17. Tilos az embereket kínozni.

18. Tilos az iszlámban az embereket eltorzítani és megcsonkítani.

19. Tilos „Allah akaratának” bemutatni a gonosz cselekedetet.

20. Tilos a sírokat és a szentélyeket lerombolni.

21. Tilos a fegyveres felkelés az iszlámban. Csupán két esetben lehetséges: kiderül az állami vezető hitetlensége és mindenkit arra kötelez, valamint akkor, ha nem engedi a muszlimokat imádkozni.

22. Nem jöhet létre sem egy kalifátus, sem egy „iszlám állam” nevű ország, a muszlimok konszenzusa nélkül.

23. Az iszlámban megengedett, hogy a muszlim lojális legyen a nemzetállamhoz.

24. A Próféta halála után az iszlám előírásai nem követelik meg, hogy a muszlimnak kötelező kivándorolnia már országba.

A teljes levél, kifejtéssel és az aláíró vallástudók személyazonosságával ITT olvasható. 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez