“Chopsticks Brothers “, vagyis „Pálcika Tesók”. Így nevezi magát az a páros, amelyik a dalt kitalálta. Xiao Yang és Wang Taili ugyan nem zeneszerzők, de országos sikereket értek el. A “Xiao Pingguo” (Kis Alma) című dal eredetileg nemrég megjelent filmjük promótálásához készült, de váratlanul bebizonyította, hogy azon dalok közé tartozik, melyek akaratlanul is gyökeret vernek az agyba.
“Ez a dal könnyen követhető, a tempó egyszerű és ismétlődő. Még a parkba járó idős hölgyek is könnyen megtanulhatják”- mondta Zeng Qiumei, Szecsuán tartomány marketing-igazgatója.
A dalhoz készült videót eddig több mint 50 millióan nézték meg a kínai videómegosztó oldalakon. A szürreális hatperces klip egy elrontott plasztikai műtéttel kezdődik, majd hirtelen Xiao Wangot látjuk meztelenül az Édenkertben. Később láthatunk sellőket, falusi gyerekeket és mindenféle elvetemült dolgot, amit csak el tudunk képzelni. A szöveg nagyrészt értelmetlen zagyvaság. „Az én kis almám vagy, az én kis almám vagy.” Mindezek ellenére valamiért mégis Kína egyik legnépszerűbb dalává vált, vírus gyorsaságával jelenik meg mobiltelefonok csengőhangjaként, bevásárlóközpontok és éjszakai klubok ismétlődő dallamaként.
De nem csak hallgatják: a koreográfiáját is rengeteg esetben utánozzák, sőt az ilyen jeleneteket fel is veszik. Légiutas-kísérők, mazsorettek, tűzoltók, diákok táncolják a dalt. Amely egyes paródiákban összehozza az észak-koreai vezetőt, Kim Dzsong Unt, Obama elnököt, Vlagyimir Putyint, Abe Sinzo japán miniszterelnököt és az ENSZ főtitkárát is.
Mivel a dal országosan ennyire népszerű, többen azt gondolják, hogy talán a világsikert is eléri, hasonlóan a dél-koreai Gangnam Style-hoz, mely világszerte nézettségi rekordokat döntött, sőt globális jelenséggé vált.
De a dal (tekintve, hogy Kínában sok helyen korlátozott az internethasználat) még nem ért el hasonlóan magas nézettséget, és szakértők szerint nagyon hiányzik belőle a nyugati hangzás ahhoz, hogy világsiker legyen.
A kínai popzene marad a saját határain belül, ellentétben a dél-koreaival, amely asszimilálódott a modern stílusokhoz, és ez segített neki teret hódítani Délkelet-Ázsiában, Japánban, valamint Nyugaton is.
Egyes szakértők szerint a dal stilisztikailag rettentően elavult. A Kis Alma a 80-as, 90-es évek stílusát idézi: ez sem teszi lehetővé, hogy versenybe szálljon a mai popzenével a világ többi részén. Egyesek azt is megkockáztatják, hogy szövegében, stílusában szégyen az országra nézve.
Hiába az óriási siker, a Kis Almának még nagy utat kell bejárnia, hogy rekordokat döntögessen. A Gangnam Style-hoz hasonlóan sikeres kínai dalra ezek szerint még várni kell.
{youtube}LzHFD1sEqpE{/youtube}