A repülési útvonalakat követő Flightradar24 a Twitteren tette közzé azt a térképet, amelyen látszik, hogy a maláj gép a szokásos kelet-ukrajnai útvonal helyett Szíria fölött áthaladót használt vasárnap. Mióta csütörtökön lelőtték a maláj gépet Kelet-Ukrajnában, a légitársaságok elkerülik azt a légteret, amely alatt az ukrán hadsereg harcol az orosz szakadárokkal. Pénteken és szombaton a Kuala Lumpurból Londonba tartó járat, az MH4-es még Kelet-Törökország felé került. A maláj légitársaság azt mondja: semmilyen nemzetközi szabályt nem sértett meg azzal, hogy vasárnap Szíriát választotta. Ez technikailag így van, repülési tilalom nincs érvényben a háborús ország fölött, de azért jó néhány figyelmeztetést kiadtak már arról, hogy veszélyes az ottani repülés. A járat tegnap már Ukrajnát is, Szíriát is elkerülte.
A vasárnapi útvonalválasztás ugyanakkor arra mutat rá, hogy milyen nehéz konfliktusmentes területeket találniuk az Ázsia és Európa között közlekedő légijáratoknak – írja a Reuters. Múlt csütörtök előtt több száz járat rutinszerűen vette az irányt Ulrajna felé, és az sem szokatlan, hogy nemzetközi légitársaságok a háborús Szíria vagy Afganisztán fölött repülnek. Az amerikai szövetségi légügyi hivatal, amelynek a legszigorúbbak az előírásai a világon, ugyanakkor “erősen” nem ajánlja, hogy amerikai gépek Szíriát érintsék.
Az ukrajnai tragédia miatt a világ egyik legnagyobb légitársaságának, a dubaji Emirates-nek a vezetői csúcstalálkozót kezdeményeznek a nagy légitársaságoknak. Egyrészt közös válaszlépést sürgetnek a csütörtökön történtekre, másrészt ki akarják találni, hogyan előzhetnék meg a hasonló katasztrófákat.
Mindenekelőtt azt szeretnék elérni, hogy az egyes országokban a hatóságok adjanak az eddiginél konkrétabb útmutatást a légitársaságaiknak arra, hogy hol biztonságos a repülés, és hol nem. És világossá akarják tenni: teljességgel elfogadhatatlan, hogy gépeik olyan helyi konfliktusok célpontjai legyenek, amikhez semmi közük nincs.
A genfi székhelyű Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség, az IATA vezetője, Tim Clark azt mondja: ha valaki Keletről Nyugatra tart vagy fordítva Ázsia és Európa között, nagy valószínűséggel fut bele konfliktus-zónákba. Eddig képesek voltak ezt kezelni. Amikor Tripoli, Karacsi vagy Kabul támadás alatt állt, megvolt a megfelelő protokol erre. Egészen múlt csütörtökig működött ez. Most azonban tényleg új eljárásrendre van szükség.
Az IATA ugyanakkor elveti azokat a javaslatokat, hogy a polgári gépeket szereljék fel rakétaelhárító berendezésekkel. Ez már 2003-ban is felmerült, amikor a bagdadi felszállás után Irakban vállról indítható rakétával lőttek le egy Airbus A300-as tehergépet.
“Vannak, akik azt mondják: a gépeket fel kell készíteni a válaszadásra. De ez sehová nem vezet. Ha nem tudjuk a légiflottákat szabadon működtetni, anélkül, hogy a lelövés fenyegetésével kelljen szembenéznünk, jobb, ha egyáltalán nem működtetjük őket” – idézi a Reuters az IATA vezetőjét. Aki arról is beszélt, hogy az ENSZ polgári repülési szervezete is adhatna az eddiginél aktivabban tanácsokat arra, hogy merre nem tanácsos repülni. A mostani esetben például senki nem figyelmeztette a társaságokat arra, hogy nő a fenyegetettség Ukrajnában. Azt tudták, hogy alacsonyabban volt lövöldözés, de feltételezték, hogy csak olyan fegyverekkel, amelyek nem képesek olyan magasra hordani, amilyen magasságban egy utasszállító repül. Az meg a legvadabb álmukban sem merült fel, hogy hidegvérű, kiszámított tömeggyilkosság történhet a levegőben.
A két maláj gép, a lelőtt és az eltűnt tragédiája, több mint 500 ember halála mindenesetre elkerülhetetlenné teszi, hogy átgondolják az utasszállítókra vonatkozó szabályozásokat és előírásokat.