„Elsősorban a gazdaság növekedését szeretnénk gyorsítani és növelni az országban befektetett tőkét. Az Indonézia által kezdeményezett ASEAN Befetetési Fórum célja az volt, hogy a világpiacot meggyőzzük az ASEAN és ezen belül elsősorban Indonézia által kínált lehetőségekről.
Chatib elmondta, hogy a közeljövőben várható egy elektronikus követőrendszer átadása, melyen a vállalkozások az általuk beadott engedély-kérelmek feldolgozását követhetik figyelemmel. Ezzel és más hasonló intézkedésekkel az adminisztráció gyorsabbá, hatékonyabbá és átláthatóbbá válik majd.
Várakozásai szerint a 600 milliós lélekszámú Délkelet-Ázsia egyre kecsegtetőbb célponttá válik az elkövetkező évek során és ebből a piacból a 250 millió lakosú Indonézia szakíthatja majd a legnagyobb részt.
Ugyanakkor megjegyezte, hogy az ASEAN nem csak a külső befektetőktől várja a gazdaság élénkülését. A közös piac megteremtésével az ASEAN országai egymás gazdaságát is erősítik. Példaként megemlítette, hogy korábban nem gondolta volna, hogy ennyi indonéz vállalkozó fektet majd be Kambodzsában.
„A törvényi rendelkezések értelmében a BKPM joga és kötelessége az indonéz vállalkozások külföldi befektetési tevékenységének segítése is. Az ASEAN gazdasági minisztereinek találkozóján ezen szerepkörben vettünk részt és több értékes megállapodást is sikerült megkötnünk.”
Az ASEAN főtitkára. Surin Pitsuwan Ázsia gazdaságának a jelentőségéről beszélt. India, Kína, Dél-Korea és Japán mellett Délkelet-Ázsia nem csak jelentős fogyasztói piacok, hanem kutatás-fejlesztés, természeti erőforrások és tőkebefektetési potenciál tekintetében is élen járnak.
„Ne felejtsük el, hogy ma már Indonézia is jelentős autóipari szereplőnek számít. Többek között a Daihatsu cég is rendelkezik itt kutató-fejlesztő központtal, melynek eredményeit havi 900 eladott autóban láthatjuk viszont.” – mondta a főtitkár.
A BKPM alelnöke 2010-es adatok alapján elmondta, hogy az ASEAN-ban, azon évben befektetett 75,8 millió dollár 22%-a az Európai Unióból, 11-11%-a Japánból és az Amerikai Egyesült Államokból érkezett. 16% pedig az ASEAN belső piacáról.
Az ASEAN Üzleti Tanácsadó Testületének 2011-2012 évi felmérése szerint az ASEAN tíz országa közül befektetői szempontból Indonézia bizonyult a legversenyképesebbnek. A 405 megkérdezett vállalat több mint felének Indonézia volt az első számú befektetési színtere. Indonéziát Vietnám, Szingapúr, Tájföld és Malajzia követte, utolsó helyen a kis területű Brunei végzett.
A Szingapúri Nemzeti Egyetem elemzője, Mam-Heong Wong is megerősítette a felmérés eredményét, mint elmondta: „a befektetések első számú célpontja Indonézia, mely mellett jelentős befektetéseket fogad Vietnám, Szingapúr, Tájföld és Malajzia is.”