Új fejezet kezdődött az immár világméretű „légi háborúban”. A kínai légitársaságok korábban már többször jelezték: elfogadhatatlannak tartják az EU január elsején bevezetett légszennyezési adóját. Ezt minden, az európai légteret használó társaságnak be kellene fizetnie az uniós kasszába. A négy legnagyobb kínai légi társaság számításai szerint az adó számukra évi 100 millió eurónyi pluszköltséget jelentene. Most a kínai állam formálisan is megtiltotta az adó esetleges kifizetését. Ennek az lehet a következménye, hogy kitiltják a kínai társaságokat Európából. Nyilván Kína azonnal hasonló megtorló intézkedéseket hozna. De talán, ez elkerülhető, fel lehetne kérni közvetítésre a Világkereskedelmi Szervezetet, mondják az optimista szakértők. Az Egyesült Államok jogi úton már megtámadta a légszennyezési adót, de az Európai Bíróság azt legálisnak ítélte. India diszkréten jelezte: emelni fogja az európai társaságok légtér- és reptér használati díjait. Egyszóval valóban kibontakozóban van egy világméretű kereskedelmi konfliktus. Az EU környezetvédelmi indokokra hivatkozik, de a következmények egyértelműen gazdaságiak és a tengeren túli társaságok úgy vélik, hogy nem engedhetik meg maguknak az adó forrását jelentő jegyáremelést. Az Unió becslése szerint a légszennyezési adó 2-13 eurós jegyáremelkedést okoz majd és ezt Brüsszel elfogadhatónak tartja a nagy cél, a széndioxid kibocsátás mérséklése érdekében. Csakhogy minden a visszájára fordulhat: ha ugyanis a tengeren túli társaságok kiiktatják az európai tranzit állomásokat és hosszabb útvonalra állnak át, valójában több szennyező anyagot bocsátanak majd ki, miközben a többlet üzemanyagköltség kisebb kiadást jelent, mint az európai adó megfizetése.(BBC)