“Szemet szemért !”- autóháború Kína és az USA között

Kína, Peking – Kína különvámot vet ki az Egyesült Államokban gyártott és Kínába szállított nagyobb autókra ,hogy ezzel védelmezte saját piacát. A döntés két évig marad érvényben és arra hivatkoznak a kínai döntéshozók, hogy az Egyesült Államok kormánya támogatja az autógyárak exportját és ezzel megsérti a kínai dömping szabályokat.

 

 A kínai hatóságok nyomatékosan hangsúlyozzák, hogy döntésük nem sérti a Világkereskedelmi Szervezet, a WTO előírásait. Pekingben nemrég ünnepelték meg annak a tizedik évfordulóját, hogy Kína belépett a WTO- ba.

 

A kínai különvám elsősorban a General Motors-ot és a Chryslert sújtja, de érinti a Mercedest és a BMW-t is, természetesen csak azokat a járműveiket, amelyeket az Egyesült Államokban gyártottak. Kínában eddig is 25 százalékos vámot kellett fizetni a külföldi autók behozatalánál, most ez jelentősen megnövekszik: a dömpingvám a GM esetében 8,9 százalék, a Chryslernél 8,8 százalék lesz két éven át. Ehhez jön még az állami támogatás miatt kivetett különvám, amely a GM esetében 12,9, a Chryslernél 6,2 százalék. A BMW és a Mercedes esetében jóval kisebb vámról van szó, összesen 2 illetve 2,7 százalékról.
A dologban az a furcsa, hogy ezek a nagy külföldi autógyárak több millió autót gyártanak Kínában, tehát a kínai piac védelme ebben az esetben pl. azt is jelenti, hogy a Kínában gyártott GM autókat védelmezik az Amerikából behozott GM kocsikkal szemben!
De hát valójában egyáltalán nem az autókról van itt szó, hanem a két nagyhatalom közötti csendes kereskedelmi háborúról. Korábban az Obama kormányzat volt az, amelyik dömpingvámot vetett ki a Kínában gyártott gumiabroncsokra. Ezzel jelentős kárt okozott a kínai exportőröknek. A három évre kivetett 35 százalékos dömpingvám 50 százalékkal visszavetheti a kínai exportot és százezer munkahely megszűnéséhez vezethet Kínában!- mutatnak rá a Kereskedelmi Minisztériumban, Pekingben.
“Önvédelemről van szó!”- nyilatkozta a közszolgálati televíziónak Csou Sí csien professzor. A Csinghua egyetem tanára szerint Kína végre azt az elvet követi, hogy ” szemet szemért! ” Siet persze hozzátenni, hogy ezek a rendelkezések nem sértik a WTO előírásait. Csendben megjegyzi azt is, hogy a kínai különvám inkább szimbolikus, mint gyakorlati lépés, hiszen a kínai autópiacon elenyésző az Egyesült Államokból importált autók száma. Aki ugyanis GM autót akar venni Kínában, az nyugodtan megteheti, hogy a General Motors kínai kínálatából válogat. Ma már a GM kínálatából szinte mindent gyártanak Kínában, az amerikai óriáscégnek a kínai részlege a legsikeresebb vállalkozása! A GM nyereségének jórészét a kínai piacon éri el, méghozzá az ott gyártott autókkal .A General Motors fej fej mellett halad a Volkswagennel abban a versenyben, hogy melyikük a kínai autógyártás első számú külföldi  sztárja…

 

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez