Fű, de jó biznisz: kell-e marihuánát elnevezni Marley-ról?

Úgy tűnik, hogy akárcsak a szesztilalom lecsengése után, most a marihuána ellen elkeseredett háborút viselő nyugati világ felismerte, hogy az ezidáig tiltott szer piaca kitűnő üzleti lehetőségeket rejt. Mi sem jobb példa erre, mint a népszerű reggae-ikon nevével fémjelzett, és hamarosan az USA-ban forgalomba kerülő Marley Natural termékcsalád, amely kannabisz-származékok széles skáláját kínálja a vásárlóknak.

A „Marley Natural” céget a reggae-király családja hívta életre a kanadai Privateer Holdings-szal társulva, a papírforma szerint azzal a céllal, hogy a Bob Marely által preferált jamaikai kenderfajtákból készült termékeket szállítson a világ olyan szegleteibe, ahol a pszichoaktív kannabisz élvezetét immár nem tiltják a törvények.

A reggae-csillag örökségét adminisztráló Cedella Marely – Bob lánya – szerint édesapja minden bizonnyal örülne annak, hogy a nevét viselő kendertermékek népszerűsítenék a növény fogyasztását, illetve annak, hogy az egykor szigorú törvények által tiltott marihuána ma egy szélesebb közönség spirituális jóllétéhez is hozzájárulhat.

Tény, hogy a saját bevallása szerint akár heti fél kilogramm marihuánát is elpöfékelő Bob Marely-nál jobb cégért találni egy marihuánabiznisz számára szinte lehetetlen, felmerül azonban a kérdés, hogy a fogyasztói társadalmat mélyen megvető rasztafári milyen véleménnyel lenne a dollármilliókat fialó üzletről.

Tévedés ne essék, csak az USA-ban, a szárnyait bontogató, úgynevezett „canna-business” dollármilliárdos üzletet jelent. Colorado államban például idén 130 tonna legális füvet pöfékeltek el a fogyasztók, és csak szeptember hónapban 26,7 millió dollár adó folyt be az állam kasszájába a kenderkereskedelem nyomán. Az USA-ban tavaly 1,42 milliárd dolláros bevételeket produkáló üzletág az előrejelzések szerint idén 64%-os növekedést mutat majd, tehát az elemzők 2,34% milliárdos forgalmat jósolnak az zöldbiznisz számára.

Míg Bob Marley finoman szólva magasról ejtett az anyagiakra – amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy az énekes még végrendeletet sem készített halála előtt – addig a sztár családja jó érzékkel forgatja reggae-király millióit. Olyannyira, hogy a Forbes’s magazin szerint évi 20 millió dolláros bevételével Marley az ötödik a legtöbbet kereső halott rock-csillag. Amennyiben a „Marley Natural” befutna, erre pedig jó esély mutatkozik, úgy a Marley-márka a jelenleg legjövedelmezőbb Michael Jackson brandet is maga mögé utasíthatná.

Érdekes módon a „Marely Natural” piacra dobását követő sajtóvitában a marihuána legalizálásának létjogosultságát senki sem vitatta, a vélemények és ellenvélemények inkább a termékcsalád etikai oldalát vették górcső alá.

A kritikus hangok szerint Marley örökösei részéről cinikus húzás volt a „Marihuána Marlboro Manjává” degradálni az énekes alakját, akit korábban üzleti célból fehér milliók félistenként tisztelt rock sztárjává tett a showbiz, most pedig, egy generációval később, fűrajongók tömege kenheti majd testápoló formájában bőrére, vagy töltheti cigarettapapírba – természetesen némi zöldhasú ellenében.

Ironikus az is, hogy éppen a turisták által a reggae- és ganja-paradicsomnak tartott Jamaicában a marihuána fogyasztását és termesztését rendkívül szigorú törvények tiltják, amelyek jó részét még a brit gyarmati uralom idejében hoztak. Idén augusztusban például Mario Deane építőmunkást egy szál marihuánás cigaretta birtoklásáért vette őrizetbe, majd verte agyon a jamaikai rendőrség.

Amíg az USA-ban már az „üzlet az üzlet” alapon tekintenek az egykor a sátán növényének tartott kenderre, addig éppen Marley hazájában – akárcsak a világ számos országában – elítéltek tízezrei ülnek börtönben valami olyasmiért, aminek a tiltásának pontos okára talán már maguk a törvényhozók sem emlékeznek pontosan. Mindezek ellenére, amennyiben a jamaikai miniszterelnök, állja a szavát, úgy egy hónapon belül a raszták által szent növénynek tartott ganjából akár két unciát is tarthatnak majd maguknál törvényesen a fogyasztók.

Chris Salewicz, a „Bob Marley – The Untold Story” című könyv szerzője a The Guardian brit napilapnak nyilatkozva elmondta, hogy nézetei szerint minden etikai aggály ellenére a Marley család bizniszének minden bizonnyal pozitív kicsengése lesz.

Az biztos, hogy Marley alakját jó érzékkel a megfelelő termék arcának választották, hiszen aligha akad a marihuánafogyasztáshoz jobban köthető és népszerűbb figura, mint a jamaikai énekes. Kérdés azonban, hogy ha most is a jó öreg Bob irányítaná a családi vállalkozást, megszülethetett-e volna a globális marihuána-brand, vagy az idős raszta kertjében saját felhasználásra kapálgatná kedvenc változatait, amelyeket esetleg ingyen kóstoltatna a hozzá ellátogató szerencsés kevesekkel? Elvégre minek kiszolgálni “Babilont”, ha az ember a saját kertjében is megtermelheti azt, amire testének és lelkének szüksége van? Ha kíváncsi rá, hogy miként vélekedett Marely a marihuánáról és megbírózik a zárt jamaikai patuával, nézze meg az alábbi riportot!

{youtube}wxFH72Y6IEc{/youtube}

Fotó: Europress/AFP

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez