Az új évezred elején még kétszámjegyű növekedési mutatókkal szárnyalt a brazil autógyártás. Brazília a világ negyedik legnagyobb autógyártó hatalmává vált. Az ágazat a brazil ipari termelés negyedét jelenti. Az autógyártás aránya, súlya azóta sem változott az ipari szerkezetben, de az utóbbi években a válság jelei mutatkoztak. 2011-ben Dilma Rousseff első elnöki mandátumának kezdetén még virágzott az ágazat. De aztán a bérköltségek és az adók növekedésének meglett a hatása. Ehhez járultak a brazil infrastruktúra elmaradottságából adódó és halmozódó gondok valamint az importálók növekvő versenyképessége. Idén már harmadik éve visszaesést produkál az ágazat, 2014 első három negyedévében kilenc százalékkal volt kisebb az autóeladásból származó bevétel, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Érthető, hogy ilyen körülmények között, a fényes külsőségek ellenére is, morózus a hangulat a nagy brazil autó kiállításon. A „Sao Paolo Auto Show” kiállítói a Reutersnek nyilatkozva egybehangzóan azt mondták, hogy egyelőre nem várnak javulást. Sőt a pesszimizmus az egész dél-amerikai kontinensre érvényes, mert például az argentin gazdaság is bajban van. Így elképzelhető, hogy a teljes dél-amerikai autógyártó kapacitás fele kihasználatlan marad. Ezt a Ford dél-amerikai részlegének vezetője mondta.
A Toyota brazíliai részlegének vezetője nem vár javulást 2016 előtt. Dilma Rousseff ígért ugyan változásokat, sőt már eddig is igyekezett a hazai gyártók kedvébe járni az importvámok emelésével. De a fő kérdésben, a brazil autóipar termelékenysége terén mutatkozó lemaradásban nincs változás, és a pesszimista gyártók szerint nem is lesz, mert a brazil pénzügypolitikában Rousseff újraválasztásával inkább a folyamatosság érvényesül majd.