Jól fogynak a drágább argentin borok

Az ország gazdasági helyzetének utóbbi időkbeni kedvezőtlen alakulása, különös tekintettel a nemzeti valuta jelentős leértékelésére és a rendkívül magas inflációra, erőteljesen befolyásolja az argentin lakosság – mindenekelőtt a középosztály – anyagi viszonyait is, aminek következményeként számottevően átalakul kiadásaik szerkezete.

A legfrisebb felmérések szerint ennek tulajdonítható az italvásárlások csökkenése is, amelynek mértéke éves szinten 2%-osra tehető és nagyjából hasonló mértékben érinti a borok forgalmát is. (Kivétel a sör, amelynek fogyasztása növekedett, illetve 2013-ban 18,6 millió hektoliteres eladási rekordot ért el.)

Argentínában a lakosság 36%-a fogyaszt bort, az egy főre jutó mennyiség 2013-ban 24,3 litert tett ki. Ez mindössze 74,5%-a a tíz évvel korábbi hasonló mutatónak és az elemzések szerint a csökkenés tartós tendenciának tűnik. Tavaly az alsó és közép árkategóriákban (13,89 – 28,89 peso*) árusított borokból, amelyek a teljes eladások 65,5%-át adják, mintegy 8%-kal fogyott kevesebb, miközben a magasabb árszegmensekben (44,04 peso felett) 12%-kal nőtt az értékesítés. Ezzel kapcsolatban az egyik jó nevű pincészet illetékese nemrég úgy nyilatkozott, hogy „a vevők egyre több ismereteket szereznek a borokról, ezért a minél jobb minőséget keresik. Éppen emiatt az idén tovább bővül ezek kínálata” . Hasonlóképpen vélekedett egy nagy pincészet vezetője is, aki azt közölte, hogy bővíteni fogják “premium” és “deluxe” boraik választékát, mert mindkét kategóriában nőnek az eladások. Ezt piackutatói elemzés is megerősíti, amellyel kapcsolatban több pincészet szakembere is arról beszél, hogy a fiatal korosztály nyitott az újdonságokra és kész többet költeni a drágább borokra. Ezek piacán ugyanakkor nagy a konkurencia, mert az exportkilátások bizonytalansága miatt a termelők nagyobb figyelmet fordítanak a hazai értékesítés növelésére. (Az argentin borexport 2013-ban visszaesett, mennyisége 15,8%-kal, értéke 5,6%-kal volt kevesebb a megelőző évinél.) Egy kis területet művelő pincészet marketinges munkatársa arra mutatott rá, hogy „a termelési költségek növekedése nem is engedi meg olcsó borok készítését, de szerencsére az emberek hajlandók a sokkal magasabb árat is megfizetni” a különleges minőségért.

Ilyen bornak számít a Cobos Malbec is, amelynek 2006-os évjáratát 99 pontra érdemesítette a befolyásos amerikai borguru, Robert Parker (The Wine Advocate).

A 2009-es sem sokkal maradt le ettől a maga 96 pontjával, amelyhez más szakértők további magas pontszámai is társulnak (Wine Spectator 94, International Wine Cellar 93). Ennek a bornak az alapanyaga a 950 méteres tengerszint feletti magasságon elhelyezkedő Pedriel (Luján de Cuyo) olyan dűlőiből került ki, amelyekben a meghatározóan agyagos talajban művelt tőkék átlagéletkora 50 éves és 7 tonnás hektáronkénti termést adtak. Az erjesztés acéltartályban történt, az áztatás 31 napig tartott, a 18 hónapos érleléshez új francia tölgyfahordót (Taransaud) használtak. Jelenleg argentin borszaküzletben 1.490 peso, az amerikai piacon 180 USD, egy németországi online kereskedésben 140 EUR az ára.

CobosEtiqueta

A Viña Cobos szőlőültetvényei Mendoza környékén négy különböző helyen hoznak termést, összterületük 60 hektárnyi. A fajtaválasztékot csak a Chardonnay, a Malbec, a Cabernet Sauvigon és a Merlot alkotják. Az 1999-ben alapított pincészet, amelynek egy amerikai (Paul Hobbs) és két argentin (Andrea Marchiori, Luis Barraud) tulajdonosa van, évente mintegy 38 ezer hektoliter bort állít elő. A termékskála 11 bort számlál, amelyek közül 2 tartozik a legmagasabb árkategóriába és ezekből összesen 9 ezer üveget palackoznak évente. Boraik nagyobb részét exportálják, amelyből közel 5 millió USD éves bevételre tesznek szert.

* 100 ARS=12,50 USD (2014.05.13)

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez