Az akvizíció azonban egyben kormányérdek: a légitársaság magánosítása része volt annak a megállapodásnak, amit Lisszaboniaz Európai Unióval és a Nemzetközi Valutaalappal kötött, és amelynek révén az ország 78 milliárd eurót kapott a gazdasági problémák megoldására.
A megoldás része tehát a veszteséges társaság eladása. A TAP becsült értéke 1,2 milliárd euró, ehhez képest az első félévet 112 millió eurós nettó veszteséggel zárta. A tendencia is kifejezetten rossz, ez az összeg majd 15 százalékkal magasabb, mint a tavalyi év hasonló időszakának vesztesége.
A légitársaság életét megrázó sztrájkok az idén eddig 21,6 millió euróba kerültek, az üzemanyagköltség pedig 20 százalékkal 390 millió euróra nőtt.
Gyaníthatóan az első félévi kellemetlen adatok tántoríthatták el a korábbi vevőjelölteket. A magánosítás első meghirdetésekor a British Airways és az Ibéria anyavállalata, az IAG, valamint a Lufthansa harmadikként pedig a latinamerikai Avianca-Taca tűnt fel a színen. Az IAG-on belül nyilván a spanyol társaság számára lett volna előnyös a portugál cég megvétele, de mindeközben, mint erről többször beszámoltunk, épp az Ibéria veszteségei okozzák a legnagyobb gondot ennek a csoportnak.
A mostani lisszaboni lapjelentések szerint az IAG és a Lufthansa már visszakozott. Viszont megmaradt az Avianca-Taca a sorban, ráadásul felsorakozott a chilei LAN és a brazil TAM egyesülésével alakult LATAM, és feltánt a lehetséges vevők között az öbölmenti nagy társaságok egyike, a Qatar is. A privatizációs tárgyalások második fordulója októberben várható. (IHO)