Az élelmiszerhiány mellett a magas novemberi infláció /27,6%/ sújtja a lakosságot. Megindult a felvásárlási láz, ha egy termék megjelenik a piacon, a lakosság készleteket halmoz belőle – így jár a kávé, a kakaó, a tejpor. A kormány az infláció megfékezésére 15 ezer termék árát maximálta, 18 alapvető szükségleti cikknek – pl. a tisztálkodási szerek – pedig azonnal befagyasztották az árát.
Egy bizottság pedig annak vizsgálatába kezdett, hogy a gyártó cégek árai megfelelnek-e a ráfordítási költségeknek. A cégek kötelesek regisztrálni magukat a kormány által kinevezett ellenőröknél és alávetni magukat az ellenőrzésnek. A vizsgálat eredményét januárban közlik az érintett cégekkel, akik ezt követően csak az ajánlott áron forgalmazhatják a termékeiket 2012. január 15-e után.
A lakosság ezekre a hírekre azonnal felvásárlásba kezdett: mivel számos gyártó cég nem tudja majd tartani a központilag ajánlott árakat, ők a termelés beszüntetésére is kényszerülhetnek, áruik hiányoznak a piacról. Azt sem tudni, hogy a maximált árakra hogyan reagálnak majd a nemzetközi nagyvállalatok, mint a Colgate, Palmolive, Pepsi-Cola, Nestlé, Jonhson & Johnson, Coca-Cola, Unilever Andina és az Alimentos Polar. Ha az ő áruik eltűnnek a venezuelai mindennapokból, a lakosság aligha marad csendben.
A szocializmus útjára lépett Venezuela ugyanakkor hivatalosan szabotázzsal magyarázza az áruhiányt. A sajtó naponta számol be olyan esetekről, amikor a hiánynak számító tejport, kávét és más terméket tonnaszámra rejtették el spekulánsok, a jobb árakra várva. (CNN)