Miért mennek palesztinok Auschwitzba?

Palesztin fiatalokat vitt az auschwitzi haláltáborba Mohammed S. Dajani Daoudi, a Wasatia mozgalom alapítója és a jeruzsálemi Al-Quds Egyetem professzora. Azt akarta, hogy a diákjai minél többet tudjanak meg a holokausztról. De sok palesztin szerint ez rettenetes ötlet volt. Bírálatok özöne zúdul a professzorra.

A Your Middle East részleteket közölt Dajani Daoudival készült egyik korábbi interjújából, amelyben a professzor megpróbálja elmagyarázni: miért fontos neki, hogy a palesztin fiatalok tudjanak a nácik atrocitásairól. A beszélgetés egy 2011-es lengyelországi út után készült.

– A muszlim világban a holokausztot összekötik Izrael megalakításával, és a palesztin nakbával, katasztrófával. Ennek eredményeként nem nagyon érhető el olyan irodalom, amely leírja a zsidók elleni tömegmészárlást a 2. világháborúban. Az arab-izraeli konfliktus formálta azt, hogy mi palesztinok hogyan látjuk és hogyan interpretáljuk a történelmi eseményeket. Én azt szeretném, ha a diákjaim eljutnának oda, hogy kiragadják a holokauszt megértését az arab-izraeli konfliktus szövegkörnyezetéből. Ez az emberiség történetének olyan tragikus fejezete, amelyet nem hagyhatunk figyelmen kívül.

– Ön több felekezetek közti eseményen is részt vett az elmúlt években. Gondolja, hogy a vallásközti párbeszéd hozzájárulhat az izraeli-arab konfliktus megoldásához?

– Igen. A probléma nagy része a tudatlanság. A saját vallásunk és a másik vallásának nem ismerete. A vallások nagy szerepet játszottak a konfliktus szításában, és biztos vagyok benne, hogy eljött az ideje annak, hogy a megoldásból is részt vállaljanak. Sok muszlim nem tud túl sokat a judeizmusról vagy a kereszténységről, és amit az iszlámról tud, az is torz. Ezek a találkozások segítenek eloszlatni a mítoszokat és a félreértelmezéseket. Ebben a konfliktusban a vallási béke előfeltétele a fenntartható politikai békének.

– Ez elvisz bennünket a wasatiához, az iszlám fontos eszméjéhez, amelyről Ön is elnevezte 2007-ben alapított mozgalmát. Elmondaná, miről szól ez?

– A wasatia arab szó, annyit tesz: központ, középső. A Koránban igazságosságot jelent, mérsékletet, egyensúlyt és önmegtartóztatást. A wasat szó a 2. fejezet 143 versében jelenik meg a 286-ból, vagyis pont a felében: egy újabb “közép”. Az egyik versben ez áll: “Eképpen tettünk benneteket középúton járó közösséggé”. Ez a rész is mutatja, hogy a középút, vagyis a mértékletesség, a szerénység központi üzenete az iszlámnak. A wasatia az élet összes területéről szól: arról, ahogy eszünk, ahogy öltözködünk, ahogyan elköltjük a pénzünket. Ez egy olyan érték, amely a kereszténységben és a judeimusban is megvan, és ezért gyümölcsöző alapja lehet a vallásközti párbeszédnek.

– Hogyan állítható a wasatia a béke előmozdításának szolgálatába?

– Azzal, hogy a wasatiát elfogadjuk az erőszak békés alternatívájának. A Korán azt tanácsolja, hogy a céljainkat mértékletességgel érjük el. Például a dzsihádot értelmezhetjük a lélek szent háborújaként. Olyan harcként, amellyel a legbelsőbb énünket tisztítjuk meg a gonosztól, ahelyett, hogy hadat viselnénk mások ellen. Ez nem a bomba, a fegyvertöltény vagy az öngyilkos merénylet dzsihádja. Itt, Palesztinában a Wasatia mozgalom mérsékelt izraelieket akar összehozni mérsékelt palesztinokkal, hogy véget vethessünk a megszállásnak. Amikor tiltakozunk, be kell vonnunk a békeszerető izraelieket is, akik elhiszik: ez az ő morális ügyük is.

Néhány héttel ezelőtt, márciusban Dajani Daoudi újból elment Auschwitzba. Ezúttal azonban a kezdeményezés, amely először tette társasúttá a kirándulást, nagy felzúdulást okozott a palesztinok között. A professzort árulónak kiáltották ki. Az izraeli Haaretznek adott újabb interjúban azonban ő azt mondta: nem bánja a történteket.

“Elmegyek Ramallahba, elmegyek az egyetemre, kiteszem a látogatásról készült képeket a Facebookra, és egy pillanatig sem sajnálom, hogy megtettem. Újból meg fogom tenni, ha adódik rá alkalom. Nem fogok rejtőzködni, nem fogok tagadni. Nem maradok csendben. Nem maradok egyszerű bámészkodó, még akkor sem, ha a szenvedések láttán a megszállóinkkal éreztem együtt. Ez a végső nyilatkozatom az ügyben.”

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez