Már több mint kétmillió strapabíró jármű gurult le a náluni is ismert KamAZ, de a rallysok körében is igen népszerű. Ez a siker akkor indult, amikor az 1991-es, első Párizs-Dakar rallyn 109 autóból csupán 44 érte el a szenegáli célt, az öt induló KamAZ közül azonban mind ott volt.
Szemjon Jakubov így emlékezett vissza arra a versenyre: “A többi orosz induló vitatkozott velem, mert szerintük nekünk egymással is versengeni kell […] aztán mikor elindult a mezőny rádöbbentünk, hogy sokkal nehezebb lesz, mint gondoltuk és segítenünk kell egymásnak. Ennek is köszönhető a közös sikerünk.”
Ekkor a dobogó második és harmadik fokát szerezték meg, de 1996-2014 között összesen tizenkétszer volt kamazos az első helyezett, ebből hétszer Vlagyimir Csagin, akit hazájában csak a “Dakar cár”-jának becéznek.
Közben Oroszország is megcsinálta a maga “Párizs-Dakarját”. 2009-2013 között öt alkalommal rendezték meg a Selyemút Rallyt, amikor a Kazany-Asgabat útvonalon mentek végig a versenyzők. Idén elmaradt, mivel a forrásokat a Szocsiban megrendezett Forma-1 futamra csoportosították át. Jövőre azonban ismét lesz Selyemút Rally, elvileg Moszkva-Asztrahány között, de természetesen lesz sivatagi szakasza is, Kazahsztánban. Az elmúlt évek észak-afrikai terrorista veszélye miatt komoly kihívója lehet a nyugati versenysorozatnak.
Az országban már több mint száz éve, 1910-ben is rendeztek autóversenyeket a lengyel határ és az Urál közti, vagy éppen Szentpétervár és a Fekete-tenger közötti útvonalon. Miklós cár például a Kijev-Moszkva-Szentpétervár körben zajló versenyt támogatta. Ezeken több arisztokrata nő is elindult.
A szovjet érában köztudottan nagy hangsúlyt fektettek az Egyesült Államokkal folytatott versenykezésben a sportra és a technikai vívmányok fejlesztésére. A motorsportok terén Moszkva egyesíteni tudta volna a két törekvést, azonban mégsem látták meg ebben a lehetőséget, így nagy törést szenvedett az ország motorsportjának története.
A Forma-1 megjelenésére egészen 2010-ig kellet várni, amikor Vitalij Petrov személyében megismerte a világ az első orosz pilótát. A jelenleg zajló Szocsi futamon a hazai rajongók azonban nagyon alacsony eséllyel lesznek orosz siker szemtanúi, ugyanis se a versenyzők, se az orosz tulajdonban lévő Marussia istálló nem szerzett sok pontot eddigi pályafutása során – írja a Russia Beyond the Headlines.
Kapcsolódó cikkek:
Így néz ki az orosz Forma-1 pálya