Mégsem szexelnek a színpadon a nyelvtörvény miatt? – Interjú a Leningrad énekesével

Július elsején lépett életbe Oroszországban a nem normatív szavak használatát a színpadon és az irodalmi művekben tiltó törvény. Ez számtalan művészt érint, többek között az itthon is ismert Leningradot. A szentpétervári ska-punk zenekar ráadásul különösen híres obszcén szövegeiről. Emiatt egyszer már Moszkvából ki is tiltották őket. Szergej Snurov, az együttes alapítója még június elején azt nyilatkozta a rendelettel kapcsolatban: „Ha végleg betiltják a káromkodást, mit tehetünk? Egyszerűen b..ni fogunk a színpadon!” Vajon hogy van a Leningrad egy hónappal a káromkodástörvény bevezetése után? Erről és még sok másról kérdeztük Szergej Snurovot hétfőn, a Szigeten.

 

Egy-egy fellépéseteken körülbelül 15-en zenéltek együtt, sok-sok férfi és egyetlen nő. Mikor és miért döntöttetek úgy, hogy kell egy női hang a Leningradba?
– Amikor a pár éves szünet után újraindultunk azt gondoltam, kellene valami, amivel önmagunkat is meglepjük. Ekkor jött az ötlet, legyen női énekesünk is.
Ez volt Julia Kogan, aki viszont jó fél éve már elhagyott benneteket. Miért szakítottatok?
– Sok minden összejött és végül arra jutottunk, hogy elválunk. Ezentúl külön utakon járunk.
A Leningraddal kapcsolatban sokan csak arra figyelnek, milyen sokat káromkodtok. Nem értik, vagy nem akarják érteni, hogy a vulgarizmus csak egy kifejezőeszköz?
– Hála Istennek évről-évre kevesebben vannak azok, akik szerint a Leningrad csak valamiféle polgárpukkasztás, valamiféle provokáció.
Egyébként ez nem idegesít?
– Nem, egyáltalán nem. Alapvetően szerintem úgy érdemes alkotni, hogy az adott dolog minél szélesebb körben érthető legyen. Amikor azt mindenki, függetlenül a saját kulturális hátterétől, érti. Amikor ugyanazt a dalt a professzor és a hülye is tudja hallgatni, és mindenki magáénak érzi. Ez a nagy dolog.
Oroszországban alig egy hónapja lépett életbe a káromkodástörvény. Ti, a saját bőrötökön érzitek már a hatását?
– Nem. Egyelőre még egyáltalán nem.
Amiatt, hogy nemcsak otthon, de külföldön is híresek vagytok, szerinted könnyebben tudtok majd együtt élni ezzel a tiltással, mint a kevésbé ismert orosz zenészek?
– Ezt csak remélni tudjuk, de valójában nem tudom. Nagyon remélem, hogy könnyebb lesz.
A nyelvtörvénytől függetlenül milyennek látod a kortárs orosz rockzenét?
– Nem tudom, különösebben nem figyelem. Eléggé magunkra koncentrálunk és gyakorlatilag nincs időnk másokkal foglalkozni. Néhány évvel ezelőtt nekem úgy tűnt, érdemes volna, talán valami történik. De tényleg nem tudom.
Kár, mert éppen kérni akartam, ajánlj valakit. Kit érdemes hallgatni?
– Általában a sokak által nem eléggé becsült, bár ma már lehet igen, nagy orosz zeneszerzőt, Muszorgszkijt szoktam hallgatásra javasolni. Illetve még Sztravinszkijt és Rahmanyinovot. Szóval ez a három rock-zenész teljesen elegendő.
És Csajkovszkij?
– Hm, Csajkovszkij már inkább pop.
Visszatérve még a törvényhez. Szerinted foglalkozzon-e egy zenész a politikával, és ha igen, hogyan?
– A zenész is ember, és mindenkinek van választása. Lehet, valaki úgy dönt, belefolyik a politikába. Én nem gondolom így, nekem a politika sötét erdő. Szerintem ravasz dolog. Amit mi sokszor látunk, az nem az, ami valójában zajlik. Ez az egyszerű ember számára egy zárt történet és az ő ítéletük nem mást, mint társadalmi manipuláció.
Az ukrán válságról azért van véleményed? Szerinted mi lesz a vége?
– Megint csak nem tudom, mert nincs minden információ a birtokomban. Nem tudom, mi is történik valójában. Nem beszélgettem ezzel kapcsolatban Obamával, sem Ukrajna elnökével, még a saját elnökünkkel sem. Szóval nem ismerem a teljes képet. A saját nem tudásom alapján, csak az újságokat ismerve, véleményt mondani pedig, szerintem hülyeség.
Ok. A legvégén egy egészen más kérdés. Az életrajzodban olvastam, hogy óvodában is dolgoztál. Ez igaz?
– Igen, kis ideig őr voltam egy óvodában.
És nem hiányzik?
– Az óvoda? Nem, nem hiányzik. (Mosolyog.)

Az interjú videóváltozata itt látható:

{youtube}4COwCq1l9XU{/youtube}

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez