Kell a szén, de milyen áron?

Több nagyvállalat is érdekelt a hatalmas mozambiki szénvagyon mielőbbi kitermelésében, melyhez azonban gondoskodni kell a vasúti szállításról is. Most ennél a stációnál tartanak.

 

A világ negyedik legnagyobb kiaknázatlan, hasznosítható széntartalékával rendelkezik Mozambik – hozta nyilvánosságra a Reuters. De más értékek is rejlenek a föld – pontosabban a tenger – alatt, például földgáz. A Világbank a két természeti kincs hasznosításának várható bevételét ismertette, igaz, nem a közeljövőben, hanem 2032-re érheti el Mozambik az évi 9 milliárd dollár bevételt a szénnek és a gáznak köszönhetően. Az előbbi bányászásában a Rio Tinto, a Vale és a Jindal indiai energetikai és acélipari vállalat érdekelt igazán. Ahhoz, hogy a kitermelés megvalósulhasson, a bányáktól a tengerpartig vasutat és kikötőt kell építeni, több milliárd dollár ráfordítással. Szakértői elemzésre hivatkozik a Reuters: a következő években az infrastruktúra-építéssel kalkulálva a szénbányászat versenyképessége megkérdőjelezhető. Gabriel Muthisse közlekedési miniszter nyilatkozata szerint azonban a kormányzat eltökélt a vasútépítési program mellett, az évi 6-7 millió tonna szén exportja tehát biztosra vehető már a jelenlegi körülmények között is. De megtízszereződhet hosszabb távon ez a mennyiség, mivel befejezésre várnak a vasúti beruházások, így a Vale Tete-Nacala projekt akár már az idén és a Moatize-Macuse projekt 2018-ban, melyben thai-mozambiki konzorcium érdekelt.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez