13 havi magyar GDP-t szánnak az indiai vasút felújítására
Az elavult vasúti hálózat teljes modernizálására készül a kormány.
Indiában naponta 12 ezer vasúti szerelvény indul útnak, 23 millió utassal. De a világ legnagyobb vasúti társasága, az indiai államvasutak súlyos gondokkal küzd. Egyfajta bűvös körben van: rengeteg ember ingázik naponta vonaton, ezért a vasúti jegyek nagyon olcsók. Emiatt kicsi a társaság bevétele, évtizedek óta nincs érdemi korszerűsítés. A biztonság napról napra romlik, rendszeresek a súlyos balesetek. Eddig viszont még bármelyik kormány érdemi jegyáremelési kísérlete megbukott a tömeges tiltakozáson. Az államvasutak rengeteg embernek ad munkát, ez is fontos szempont, bár sokak szerint kisebb létszámú, de képzettebb személyzettel, sokkal jobban működnének. Most Suresh Prabhu vasútügyi miniszter nagy terveket jelentett be. Egy számmal kezdte: 137 milliárd dollárt fordítanak a következő öt évben a vasúti hálózat modernizálására. Felújítják az öreg vágányokat, lecserélik a már elavult rozoga mozdonyokat, kocsikat. Javítják a jelző és a biztonsági rendszert és a program végére az állomásokon wi-fi hozzáférést is biztosítanak. A modernizálásra szánt hatalmas összeg egy része onnan jön, hogy jelentősen csökkent a dízel üzemanyag beszerzési ára. Emellett befektetési és egyéb alapoktól kölcsönt is felvesznek. A miniszter azt is fontosnak tartotta még leszögezni: egyelőre nem lesz jegyáremelés és a vasút állami kézben marad, vagyis nem lesz privatizáció. Hogy ez mennyire illeszkedik Narendra Modi kormányfő egy éve meghirdetett programjába, amely az indiai gazdaság valamennyi nem hatékonyan működő szektorában magánosítást is ígért, az már más lapra tartozik. Modi minden más területen, például a szénbányászatban is mérsékelni kényszerült hatékonyságnövelő ambícióit, mert a szakszervezetek milliókat mozgósítottak a privatizáció ellen. Ez történne a vasutaknál is, ha napirendre kerülne az állami részesedés csökkentése. (Fotó:AFP)