Mit ér a brazil vállalkozó, ha nő?
A brazil vállalkozók nyolc százaléka nő, vagyis ez azt jelenti, hogy a Latin-Amerika-i óriás gazdaságában 5,69 millió női vállalkozó dolgozik.
Ez a szám nagyon imponáló, ugyanakkor az adatokat közzétevő tanulmány rámutat arra is, hogy ezeknek a vállalkozóknak a 73 százaléka kis lakóközösségeken belül vagy családban működő mikrovállalkozásnál dolgozik. Ez az arány még nagyobb, ha hozzátesszük, hogy az Egyéni Mikrovállakozók Szervezetének keretében 1,3 millió női vállalkozót tartanak számon – velük együtt a női vállalkozók 93,5 százaléka mikrokereteken belül dolgozik.
A Serasa Experian tanulmánya szerint az egész gazdaságot alapul véve Brazíiában a vállalatok 0,2 százaléka tartozik a nagyvállalatok közé: ez némileg megmagyarázza az ország gazdasági gondjait is, hiszen a kisvállakozók közül nem kevesen – akárcsak nálunk – kényszerből alapítanak céget, amely aztán alig életképes, ha egyáltalán megéri az egy évet.
Megfigyelők szerint a fenti adatokat úgy is lehet értelmezni, hogy a nők többsége nem talál munkát, ezért kénytelen megélhetését valamilyen helyi szintű – gyakran a szolgálattaások területén indított – vállalkozás útján előteremteni. Ezek a szolgáltatások pedig alacsony bérűek – jellemzően a gyereknevelés, háztartás, betegápolás – szférájában működnek, vagyis olyan területen, amelynek a társadalmon belül alacsony az értéke.
A tanulmányban arra is kitérnek, hogy a kereskedelmi cégek tulajdonosai 57 százalékban férfiak. Az ezen a területen dolgozó és ebből megélő nők átlagosan 44 évesek. A kereskedelmi területek vállalkozóinak 11 százaléka a felső társadalmi rétegekbe tartozik, magas iskolázottságú és idősebb 30 évesnél.
foto: amec