Richard Twesigye Uganda fővárosában él, és vásárláshoz a helyi bevásárló központ játékboltját választja ahelyett, hogy a piacon vásárolna. Döntését a minőséggel indokolja, még akkor is, ha egy kicsit magasabb árakkal találkozik a bevásárlóközpontokban. Hozzáteszi, hogy ezekben az áruházláncokban vásárolva sosem találkozik hamisított termékekkel, ami megerősíti szándékában.
„Tisztább és biztonságosabb” – jellemezte az egyik lagosi játékboltot egy helyi könyvelő, aki szerint „megnyugtató érzés, hogy nem kell attól tartanod: a boltból kisétálva megvan-e még a pénztárcád”.
A középosztályhoz tartozó Twesigye és hasonló polgártársai, valamint a bennük testet öltő óriási vásárlóerő az, ami lökést adott a Wal-Mart Stores Inc. vállalatcsoportnak, hogy felvásárolja a kontinens 14 országában jelen lévő Massmart kereskedelmi láncot. A johannesburgi székhelyű Massmart Afrika-szerte több mint 288 áruházzal rendelkezik, a kontinens harmadik legnagyobb kereskedelmi láncolata.
A Wal-Mart üzleti befektetésének gazdasági ösztönzői magukért beszélnek. Afrika lakossága átlépte 2009-ben az egy milliárd főt, és az elmúlt tíz évben átlagosan közel 5%-os gazdasági növekedés volt jellemző a kontinens országaira. Az éves szinten 20 ezer eurónál többet kereső családok száma is jelentősen növekedett, megelőzve ezzel a vetélytárs Indiát. Olyan tények is meghatározók, mint az éves 2%-os lakosságnövekedés, valamint az egyre meghatározóbb kínai befektetések, melyek nagy része infrastrukturális beruházásokban ölt testet.
A New York-i székhelyű McKinsey Elemző Iroda júniusban kiadott jelentése rámutatott arra, hogy 2005 és 2008 között a kontinensen tapasztalható vásárlói kedv átlagosan 16 százalékkal emelkedett. Mindez a fent említett tényekkel magyarázható. A cég becslése szerint az éves szinten 1000 dollárnál többet keresők száma öt éven belül a 221 milliót is el fogja érni.
A Nemzetközi Valutalap jelentése szerint a szubszaharai térség gazdasági növekedése közel 5,5 százalékos lehet jövőre, ami körülbelül 2,5-szerese a fejlett országok növekedési prognózisának.
A dél-afrikai kereskedőházak az utóbbi években óriási fejlődésnek indultak, ezt az utat járta be a johannesburgi székhellyel működő Shoprite Holdings Kft. is, ami a kontinensen közel 71 áruházat üzemeltet. A Pick and Pay – az egyik legnagyobb versenytárs – még a Wal-Mart cégcsoport térnyerése előtt költségcsökkentő átalakításokat tervez, növelve ezzel a piaci hatékonyságát.
Az újonnan érkező befektetőknek azonban nemcsak a pozitívumokkal, hanem a nehézségekkel is tisztában kell lenniük. A fejletlen infrastruktúra, és a nem megfelelő törvényi védelem a tulajdonjogok tekintetében, vagy az akadozó szállítások is ezek közé tartoznak.
A Világbank jelentése alapján a szegénység továbbra is drasztikus méreteket ölt a kontinensen, a lakosság több mint fele él napi 1,25 dollárnál kevesebb bevételből. A beruházásokat az is nehezíti, hogy a kontinensen nincsenek még meg a törvényi feltételek, mert az egyetértés is hiányzik egy egységes kereskedelmi szabályozás létrehozásához.
A dél-afrikai Old Mutual Befektetési Csoport kereskedelmi elemzője, Jeanine van Zyl szerint nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy Afrika különböző országokkal, nyelvekkel, kultúrával és üzleti magatartással tarkított entitás. Arra is figyelmeztette az érdeklődő befektetői köröket, hogy a piacokat fel előbb készíteni a változásokra, és „amelyik még nem áll készen, azt hagyni kell”.
Afrika egyik legkedveltebb befektetői területei közé természetesen azok az országok tartoznak, amelyek hatalmas olajtartalékkal és egyre növekvő populációval bírnak – ilyen Nigéria is. Az országban lévő vásárlóerő 2000 és 2007 között elérte a közel 20 milliárd dollár értékhatárt. Ezeket az adatokat alapul véve a Wal-Mart a következő 2 évben a jelenlegi egy áruház mellé másik 19 nyitását tervezi.
Doug McMillon, a Wal-Mart egyik vezérigazgatója egy befektetőknek tartott beszédében a Massmart óriási potenciáljáról beszélt, kiemelve azt a tényt, hogy a dél-afrikai emberek vásárlási kedve és vásárló ereje egyaránt emelkedni fog a jövőben. A Wal-Mart ajánlata mindezek fényében nem meglepő, hiszen egy Massmart részvényért 21,56 dollárt kínálnak, ami közel 10 százalékkal több, mint a kereskedelmi lánc részvényének érvényes piaci ára.