Miért karamboloznak a nők és miért a férfiak?
Ki vezet jobban, vagy ha úgy tetszik, rosszabbul: a nők vagy a férfiak? Ez a vita azóta tart, amióta a nők is volán mögé ültek. A férfiak állítják, hogy a gyengébbik nem sofőrjei nem csupán önmagukra, de a többi közlekedőre is veszélyt jelentenek, a nők pedig meg vannak győződve arról, hogy ők sokkal figyelmesebbek és óvatosabbak az utakon, mint férfitársaik. Erdélyi Eszkimó Péter írása.
A kansasi Monash Egyetem kiterjedt kutatói munkája sok érdekes eredményt tárt fel, de a bevezetőben említett kérdésre ők sem találták meg a választ…
Azt azonban a campus tudósai kiderítették, hogy mind a két nem képviselői okozhatnak balesetet – de általában más jellegűeket! A vizsgálat tárgyát 150 eset képezte, amelyek 2005 és 2011 között történtek az USA útjain. A sofőrök életkora pedig 16 és 24 év között mozgott. A kiválasztásnál azt vették figyelembe, hogy a közlekedési balesetek többségét a fiatalok, illetve az idősek okozzák. Mint kiderült, a lányok sokkal fegyelmezettebbek. Például 70%-kal többször használják a biztonsági övet, mint a fiúk és őket ritkábban büntették meg ittas vezetésért.
Kiderült az is, hogy a nők baleseteinek többsége hétköznap, illetve a gyalogátkelőhelyek közelében történt.
Csehák Hajnalka pszichológus saját bevallása szerint
„jól vezet, de vacakul közlekedik”.
– A zebra előtt fokozottan odafigyelek a járókelőkre, ez tudatosult, szinte pavlovi reflexé vált bennem – mosolyog a lélekbúvár.
Ami a fiúkat illeti, főleg a szabadnapokon és gyakorta a műutaktól távol kerülnek a szerencsétlen helyzetbe.
– Amikor a férfiak kiszabadulnak a kötött, szabályozott életükből, hajlamosak vadulni, tombolni, oktalan dolgokat cselekedni,
például Hummerrel belemenni a Balatonba. Ilyenkor szerepet játszik a vezetési tudásuk próbára tevése, vagy a gépkocsijuk képességeinek kipróbálása, de sokszor a versenyszellemük taszítja őket bajba – állítja a szakember.
A statisztikák szerint a nők általában lassabban reagálnak a krízishelyzetekben, de a rutinos hölgyek meglepő módon legtöbbször profibban viselkednek a váratlan körülmények közepette, mint férfitársaik. Ebben közrejátszhat az a tény, hogy a nők ösztönös önvédelmi reflexe sokkal fejlettebb.
– Én összefüggésbe hoznám mindezt az evolúciós örökségünkkel, miszerint a nőknek „gyorsan ugráló figyelmük” van, míg a férfiak képesek hosszan egy dologra figyelni. Vezetés közben a férfiak, amikor látják a gyalogátkelőn haladókat, a változó fényű jelzőlámpákat vagy a mellettük manőverezőket, ezekre azonnal reagálnak, míg ezzel szemben a nők figyelme felületesebb, mert sok dolog vonhatja el, ezért ugrál. A férfi arra összpontosít, hogy eljusson „A” pontból „B” pontba és képes csak erre a feladatra figyelni, a hölgyek figyelmét azonban megoszthatja például a gyermekük, a telefonbeszélgetés, a rádióműsor hallgatás, egy–egy fontos gondolat és egyebek, vagyis amennyiben valami váratlanul, gyorsan történik, nehezebben reagálnak rá – teszi hozzá a pszichológus.
Továbbá fontos jellemzője a nőknek, hogy szűkebb a térlátásuk, mint a férfiaké, akiké tágabb, pontosabb. Ennek az agyi eltérésnek köszönhetően a férfiak jobban tájékozódnak a térben.
Mindezeknek az eredményeknek köszönhetően a tudósok azt javasolták, hogy a közlekedési szakemberek új szabályaikat a jövőben a nemekre való tekintettel dolgozzák ki.
Mellékesen megjegyezzük, hogy a kansasi Monash Egyetem tudósai a Közlekedési Balesetek Vizsgálati Központjának szakembereivel együtt megállapították, hogy nem csupán a sofőr, de a gépkocsik színe is befolyásolja a balesetek gyakoriságát:
a fekete színű gépjárművek gyakrabban kerülnek bajba, mint a többiek, a legkevesebb szerencsétlenség pedig a fehéreket érik.
Figyelemre méltó eredményre jutottak az Alfa Insurance biztosító társaság elemzői is, akikben teljesen megbízhatunk, hiszen a reális kiadásaikról, az elköltött pénzeikről beszélnek.
Vizsgálataik szerint a hölgyek 28%-kal több balesetet idéznek elő, mint az urak. Mindamellett a nők kisebb károkat okoznak, mint az erősebbik nem képviselői. Az Alfa Insurance adatai szerint minden hatodik CASCO-val rendelkező nő kártérítésért fordult hozzájuk. Mindez annak fényében történt, hogy a férfiak kétszer többen kötnek ilyen biztosítási fajtát. És azt se felejtsük el, hogy a kimutatások szerint a hölgyek sokkal lassabban vezetnek.
Végeredményben a férfiak által okozott közúti balesetek teljes száma ugyan magasabb, mint a nőké, de az utóbbiak 3,5%-kal gyakrabban kerülnek bajba. Mindemellett az emberiség szebbik fele leggyakrabban jelentéktelen vagy könnyebb balesetekbe keveredik, miközben az erősebbik nem gyakrabban válik súlyos szerencsétlenségek résztvevőjévé.
Az okokat boncolva kiderült, hogy a nők a sávváltásokban és a manőverezés terén ügyetlenebbek a férfiaknál, míg a férfiak a sebességtúllépésben jeleskednek. Ki gondolta volna.