Változó világ – mekkora hatással vannak a vloggerek a tinikre?
Mekkora hatással vannak népszerű YouTube-videósok a nézőikre, mennyire hajlandóak a nézők a youtuberek kedvéért jótékonykodni, kihívást teljesíteni, állatot örökbe fogadni vagy éppen tetoválást csináltatni? A többi között ezekre a kérdésekre keresi és találja meg az érdekes válaszokat a Gemius 2016 végén készített részletes magyarországi kutatása.
Már a szülőknek is feltűnhetett, hogy mennyire átalakultak a fiatalok médiafogyasztási szokásai. A YouTube megkerülhetetlen tényező lett a tinédzserek és a fiatalok életében, a 10-29 évesek saját bevallásuk szerint naponta fél óránál többet töltenek YouTube-videók nézésével, mint tévénézéssel. A kijelzőről visszaköszönő arcok a sztárok szintjére léptek, követők tízezrei állnak a meghatározó személyiségek mögött.
A kutatásból kiderül, hogy tízből négy nézőre nagy hatással, illetve rendkívül nagy hatással vannak a videósok. Jellemzőbben a 10-14 évesek a legbefolyásolhatóbbak.
Ma már a hirdetők számára is vonzó platform a YouTube. A 10-29 éves nézők fele fogadja el a termékelhelyezéseket a videókban, tízből négy néző pedig szívesen vásárol olyan terméket, amelyet a kedvenc videósa ajánl. Ehhez hozzátartozik, hogy a videósok harmada tartja fontosnak a szponzorációt.
Az, hogy a youtuberek mennyire meghatározó szereplők lettek a fiatalok életében, mi sem mutatja jobban, mint hogy a spontán említett hírességek listáján túlnyomó többségbe kerültek az online sztárok az offline sztárokkal szemben. A megkérdezett 10-19 éves fiatalok válaszaiból összeállított listán a kedveltségi index szerint az első 10 helyen összesen 8 YouTube sztár szerepel.
A csatornák tematikáit illetően leginkább a vlogok és gameplay-ek domináltak, amiket a lifestyle és az utazás jellegű tartalmak követtek, de jelen voltak a paródia, a főzés, a zene, a kibeszélők és a tudományok topikjai is.
A videózással kapcsolatban levonható a következtetés, hogy a siker mögött komoly munka és energiabefektetés áll. A videósok kétharmada több mint 1 órát foglalkozik a csatornájával naponta, ötödük több mint négy órát áldoz rá.
A tartalomgyártás mögött komoly tervezői munka van, a youtuberek közel fele tervezi meg heti, havi bontásban, hogy milyen videót fognak közzétenni. Tízből egy videós ezt a tervet szigorúan követi. Az infrastruktúrába fektetett összeg is komoly méreteket ölt, a videósok ötöde költött félmillió forintnál többet eszközökre.