Sportoló arab nők és döbbent tekintetek a sportszeróriás új reklámjában
A héten jött ki a Nike új reklámklipje. Arab nők vívnak, gördeszkáznak, bokszolnak, korcsolyáznak benne. Nemcsak a filmen elkapott döbbent tekintetek jelzik, hogy darázsfészekbe nyúltak – szándékosan persze – a készítők.
A klip úgy kezdődik, hogy egy nő rendezgeti kicsit idegesen a fejkendőjét, mielőtt kilépne az ajtón és futni kezdene. Közben a háttérben egy női hang szaúdi dialektusban azt mondja, hogy “mit fognak mondani majd rólad?”. Aztán váratlan fordulattal így folytatja: ” Lehet, hogy azt, hogy felülmúltad mindenki várakozását!”
Persze megint a sztereotípiákról van szó. Pontosabban a szétzúzásukról. Egy hét alatt csaknem másfél millióan nézték meg a kisfilmet a YouTube-on. A Twitteren több mint 100 ezren osztották meg. Sokan dicsérték. “Az olyan reklám, amelyik a nők bizonytalanságait ragadja meg, sokkal mélyebbre hatol, mint egy sima hirdetés. Nemcsak termék: erőt ad a nőknek” – vélekedett a Twitteren az iraki Vöröskereszt szóvivőnője.
De sokan morognak és tartják elhibázottnak a lépést – részben ugyanezért. “Ez hamis megjelenítése az arab, muszlim nőknek. Mi nem kötünk kendőt és nem rohangászunk az utcákon. Szégyellje magát a Nike” – írta a sportszercég honlapján egy arab nő.
De mit mondanak maguk az érintettek? A 24 éves Amal Mourad ugrál a háztetőkön a klipben az Emírségekből. Azt mesélte a Reuters-nek, hogy az édesapja nem engedte az edzőterembe, amikor férfiak is voltak ott. “Az ő meggyőzése volt a legkeményebb. De ha valamit nagyon akarsz, megtalálod a módját.” A lány most egy olyan edzőteremben tanít, ahova nők is, férfiak is járnak.
Egy sportolónő látványa nyilvános helyen nem mindennapos jelenség Szaúd-Arábiában, ahol külön edzőtermek vannak a nőknek, ráadásul nagyon csekély számban. Nem is olyan jól felszereltek, mint a férfiakéi, és többnyire drágábbak azoknál. A lányiskolákban nincs testnevelésóra sem.
Az Okaz című lapnak Reema Bint Bandar hercegnő arról beszélt, hogy a rijádi kormány hamarosan engedélyt ad új női konditermek működtetésére, egészségügyi okokból. “Nem az én dolgom, hogy meggyőzzem a közvéleményt, és kevés eszköz van arra a kezemben, hogy megnyissam az ajtót a lányaink előtt az egészséges életmódhoz” – mondta. Ő egyébként a sporthatóság egyik vezetője Szaúd-Arábiában.
A hirdetésben szerepet vállaló dubaji reklámcég vezetője úgy véli, nekik az (is) a dolguk, hogy elérjék: a közbeszéd ne a nők elnyomásáról, elkülönítéséről szóljon, hanem arról, hogy igenis képesek sikereket elérni, azokért megküzdeni.