A világ legmagasabban épült városi libegője La Pazból

Az álom valósággá vált, és a La Paz lakói a város egymás hegyére-hátára épített házai, zsúfolt utcái és végtelen forgalmi dugói fölött száguldó libegővel közlekedhetnek az ország 3640 méter magasan fekvő fővárosa, és a világ egyik legmagasabban fekvő metropolisza, a találó névre hallgató El Alto között.

A Mi Teleférico – azaz az Én Libegőm – a világ legmagasabb, leghosszabb és legtöbb utast szállító városi lanovkája 11 kilométer hosszú útvonal, 11 állomásán keresztül 109 kabinnal óránként több mint 18 000 utast szállít, napi 17 órás műszakokban.

A 234 millió dolláros beruházásból megépülő libegő megváltás azoknak, akik nap mint nap dugig telt minibuszokkal és taxikkal voltak kénytelenek fel- vagy leereszkedni a La Pazt El Altótól elválasztó 500 méteren.

A The Guardian brit napilap kérdésére a húsz éves El Alto-i Mariela Choque elmondta, hogy az otthonától alig 10 kilométerre fekvő munkahelyére legalább egy, másfél órán keresztül kellett dugig tömött autóbuszokon rázkódnia, az új Teleféricóval azonban alig néhány perc alatt megérkezhet a La Paz-i kávézóba ahol dolgozik.

A libegőt építő osztrák Doppelmayr cég menedzsere, Javier Tellería szerint a nehéz bolíviai terepre elképzelni sem lehetett volna jobb közlekedési eszközt, mint a lanovkát, amely elektromos meghajtásával közvetlenül nem szennyezi a környezetet és hozzájárul ahhoz is, hogy kevesebb autó cirkáljon az amúgy is rendkívül forgalmas La Paz-i utcákon.

Hasonló libegők működnek egyébként Venezuelában, Kolumbiában és Brazíliában is, ahol különösen sikeresnek bizonyultak a városköpontot a hegyoldalakba épült szegénynegyedekkel összekötő drótkötélpályák.

“A városi libegők piaca éppen hogy csak megszületett, ám rendkívül nagy potenciál van benne, pláne az olyan településeken, amelyek igazi várostervezési rémálomnak bizonyulnak, ha nagy infrastruktúra fejlesztéseket akar kivitelezni a városvezetés. Ha nem felvonó épült volna, úgy egész városnegyedeket kellett volna elbulldózerezni, így pedig néhány tartóoszlop és állomás felhúzása árán megoldottuk a kihívást ” – mondja Tellería.

Az úgynevezett “vörös vonal” azaz a La Paz-i libegő májusra már teljes kapacitással üzemelhet, a technikai kihívásokat tehát megoldották a kivitelezők, a szolgáltatás ára 3,5 boliviánót kóstál majd, ami a városvezetés szerint versenyképes a buszok 2,5 boliviánós tarifáival, bár erről inkább az El Altóból La Pazba alászálló munkások ezreit kell megkérdezni.

01tele2

Tény, hogy a gyakorlatilag újraválasztására készülő bolíviai Evo Morales Ayma államfő tovább növelheti népszerűségét, ha a libegő beváltja a hozzá fűzött reményeket.

(Visited 5 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez