Most ő az egyik olyan titkos ügynök, aki az eltünt latin-amerikai kulturális kincsek, régészeti leletek nyomába ered és igyekszik megtalálni őket. Az egyik legjobb llegális jövedelemforrás – a drogon, fegyveren és emberkereskedelmen túl – az antik műtárgyak csempészése és értékesítése, így nem panaszkodhat, van munkája.
Brent Easter az elmúlt nyolc évben számos olyan akciónak volt a részese, amely nyomába eredt eltűnt értékeknek és megtalálásuk tárgyai mintegy 100 millió dollár értékben visszakerültek jogos tulajdonosaikhoz – nem egyszer állami múzeumokhoz vagy nagy ismert gyüjteményekhez.
Az Egyesült Államok jelenti a legnagyobb piacot az eltulajdonított latin-amerikai kulturális kincsek, régészeti tárgyak számára – ez mnd történelmi, mind pedig földrajzi szempontból érthető. Az Egyesült Államok Bevándorlási és Vámhatósága (ICE), amelynek Brent Easter a munkatársa, úgy tudja, hogy a világ eddig megtalált tíz legfontosabb kulturális értéke közül három a térséget érinti. A nagy felderítések eredményei között Mexikónak mintegy 4000 régészeti leletet, Perunak 14 nagy értékű festményt és Panamának 99 prekolumbiánus kori értéket adtak vissza az elmúlt években.
Brent Easter részt vett például annak felkutatásában, hová tüntek bizonyos XVIII. századi kéziratok Peruból, amelyeket Washintonba 2011-ben adtak át hosszas nyomozás és keresés után a perui nagykövetségnek.
A történet akkor kezdődött, amikor a vámhivatal Houstonban egy kereskedőnél olyan régi könyvet talált, amelyet nem jelentettek be. A könyvet visszatartották, hogy megállíapítsák, miről is van szó. Az első feladat az volt, hogy meállpítsuk, honnan származik a könyv, vagyis hogy megtudjuk, mely ország tarthat rá igényt.
Tehát meglátogattunk egy jezsuita szerzetest , aki éppen a Fordham (New York) egyetemen tartózkodott és ő segített eljutni ahhoz a kis Arequipában lévő könyvtárhoz, ahonnan eltünt a könyv. Ez után már egyszerű volt a dolog: az ICE visszajuttatta az azonosított könyvet a perui hatóságoknak. A könyv értéke 43 ezer dollár volt. De egy XV. századi kerámia is a szervezet segítségével került újra Peruba: ezt a kerámiát a VIV. században készítették – vagyis 1200 évvel ezelőtt. Peru az egyik olyan latin-amerikai ország, amely egyezményt kötött az Egyesült Államokkal archeológiai kincseinek védelmére.
A műkincsvédelem egy nagyon speciális és nagyon érdekes területe a bűnmegelőzésnek: hasonlóan titkos missziókkal jár, mint az egyéb nyomozások. Most például egy guatalamai eredetű inka műkincsek nyomába eredtek, amelet valaki egy bostoni régiségkereskedőnél látott: a nyomozó, aki ezzel foglalkozik, nem engedett fényképet készíteni magáról, mivel úgy kell a műkincsek közelébe jutnia, hogy senki se sejtse, hogy valójában mii is a célja. Ezek a tárgyak illegálisn hagyták el Guatemalát és illegálisan érkeztek az Egyesült Államokba. Amikor megalapozottá válik a gyanú, akkor kérik a kereskedőtől, hogy mutassa meg az eredetet igazoló okmányokat és a behozatalról szóló engedélyeket. Már azt is tudják, hogy a négy kérdéses tárg közül kettő eredeti, kettő másolat.
A globálissá váló világ egyben a műkincskereskedelemm globalizálását is magával hozta, s akik az eltünt rtékek nyomába erednek, akár Indiana Jones-nak is érzezhetik magukat, mint Brent Easter nyomozó.