160 állomás, napi 2,4 millió utas a delhi metróban – képriport
Viszonylag későn, csak 2002. december 24-én indult el az első szerelvény a delhi metrón. Ekkor a kontinensnyi országban már több nagyvárosban kiépült a földalatti. Az első Kalkuttában 1984-ben, a legújabbak Csennaiban és Dzsaipurban.
Már 1984 óta tervezték az indiai főváros metróját megépíteni, de végül csak 1998-ban kezdődtek meg a munkálatok. Ahogy Kalkuttában, Delhiben is fontos szerepet vállalt a projektben Klados Gusztáv magyar alagútépítő mérnök.
Nagyon gyorsan bővült és bővül ma is a hálózat. Jelenleg 160 állomás működik, és a rendszerbe a környező települések is beletartoznak. A teljes hálózatot 2,4 millió utas veszi igénybe naponta.
Nagy szüksége van a városnak a metróra. A tervek szerint 2020-ra 436 kilométer lesz a teljes vonalhossz, megelőzve ezzel a londonit.
Külön vonal visz a reptérre, ami viszont csak reggel 5-től este 11-ig közlekedik. Így az éjszakai, hajnali gépekhez nem használható.
A szerelvények részben a föld alatt, részben a felszínen közlekednek. Érdekesség, hogy két nyomtávot (1435 és 1676 mm) használnak, nagyjából hasonló arányban.
Magához az utazáshoz a legpraktikusabb a Metrocard-ot használni. Egyszerűen fel lehet tölteni és csak a megtett út után vonja le a viteldíjat. Lehet venni tokent, azaz zsetont is és egy, illetve háromnapos bérletet.
Az árak nagyon alacsonyak, a leghosszabb távra sem kell többet fizetni 100 forintnál. Sőt, néhány állomásníi táv megtétele csak 30-40 forint.
Mint Indiában sokfelé, Delhiben is komoly lista sorolja, mit nem szabad a metrón, és hogy milyen bírság jár a szabályszegőknek. Minden szerelvény első kocsija csak nőknek van fenntartva, de a többiben is vannak részükre fenntartott helyek.
A metrótársaság kerékpárkölcsönző-rendszert is üzemeltet, és van egy érdekes múzeuma is a Patel Chowk állomáson.
Nagyon ügyelnek a biztonságra. Fémérzékelő kapun kell átmenni a belépés előtt, a csomagokat pedig átröntgenezik. Folyadékot sem lehet bevinni. Igaz, az ajándékba vitt boromat végül átengedték, és volt, hogy nem szóltak a nálam lévő fél üveg vízért.