„Amennyiben azonosítatlan, vagy jóváhagyott útvonalterv nélküli légi jármű lép az ország légterébe, úgy az erő fokozatos alkalmazásának elvét követve, a gépet előbb azonosítják, majd felszólítják a hatóság által megjelölt repülőtéren való leszállásra. Ha a gép pilótája nem reagálna a figyelmezetésre, végső eszközként a műveletet vezető tiszt dönthet a légi jármű megsemmisítéséről is.” – áll a hondurasi kongresszus által elfogadott törvény szövegében.
A jogszabály értelmében „1800 órától 0600 óráig tilos Honduras légterébe lépnie minden 550 kilométer per órás sebességnél lassabban és 5500 méteres magasságnál alacsonyabban közlekedő légi járműnek.”
„Ezek azok a paraméterek, amik a kábítószert szállító kisrepülőgépeket jellemzik. Tapasztalataink szerint a hivatalosan jóváhagyott útvonalterv nélkül repülő pilóták szinte 100%-a drogot szállít” – nyilatkozta a Honduras Heraldnak a közép-amerikai ország védelmi minisztere.
A törvényt a parlament elé terjesztő Oscar Alvarez honatya szerint a kábítószer-kereskedelem megfékezése mellett a jogszabály elfogadásakor fontos szempont volt az ország szuverenitásának védelme is, hiszen a légtérsértő drogkereskedők Hondurast egyfajta az elmúlt évtizedekben szinte saját feudumúkat kezelik.
Honduras MÁR korábban is elfogott több narkógépet, azonban ez idáig nem szabályozta külön törvény a gyakorlatot. 2012-ben például kisebb diplomáciai vihart kavart, amikor a Hondurasi Légierő lelőtt két polgári repülőgépet, amelyek egyike a hadsereg forrásai szerint kokaint – és nem mellékesen a DEA ügynökét szállította északra.
Az elmúlt években Közép-Amerikában gombamód elszaporodtak az apró, illegális leszállópályák, amiket a részben a működési területüket dél felé kiterjesztő Mexikói drog-kartellek illetve a helyi kábítószer csempészek használnak az Egyesült Államokba Dél-Amerikából indított szállítmányok átrakodó állomásaként.
Honduras most izraeli technológiát vásárol – főként alacsonyan magasságban repülő célok felderítésére szolgáló radarokat, amelyek a légierő A37-es Dragonfly, F-5E/F Tiger, C-101 Aviojet és EMB-312-es Tucanói mellett látják majd el az ország légtérének biztosítását.
Hondurashoz hasonlóan a Venezuelai törvényhozás még tavaly novemberben fogadta el a narkógépek elfogásának és esetleges megsemmisítésének jogi kereteit szabályozó törvényt.