A szovjet autók és az amerikai inspiráció
Bár kezdetben úri huncutságnak tartották az autókat a szovjetek, mégis sok-sok modellt készítettek a hosszú évtizedek alatt. Jó néhányhoz az imperialista, burzsoá amerikaiak adták az ötleteket.
Legelőször még a cári időkben látogatott Oroszországba Henry Ford a neves amerikai autógyár alapítója. Később a Szovjetunióba az 1930-as években érkezett, hogy segítse a GAZ vállalat létrehozását. Több itt készülő kocsi, például a GAZ-A (a fenti képen) és a GAZ-AA szinte pontos mása volt Ford modelljeinek. Annak ellenére, hogy Ford és a szovjetek együttműködése véget ért a nagy gazdasági világválság idején, utána is jó néhány szovjet modellt inspiráltak amerikaiak.
Ezek közé tartozott például a pártelit első számú kedvence, a ZIS 110-es limuzin. Az 1942-es Packard modell alapján készült, de ezt a döntést nem kis mértékben befolyásolta Sztálin. A szovjet diktátor ugyanis rajongott az amerikai autókért és nagy kedvence volt a Packard autógyár. Annak ellenére, hogy személyesen felügyelte a tervezést Andrej Osztrovcov mérnök Buick és Cadillac elemeket is csempészett a műbe. A GAZ 12 Csajkát is a Packard inspirálta. Ezt a limuzint Leonyid Brezsnyevtől Mihail Gorbacsovig minden főtitkár nagyon kedvelte.
Amikor Hruscsovval megérkezett az enyhülés, a Szovjetunióban is megindult az autók tömeggyártása. A munkásosztálynak szánt Volga 21-est a GAZ gyár készítette el először 1956-ban, egy három évvel korábbi Ford és egy Mercury Monterey alapján.