A hit, a Karácsony és a kapitalizmus
Miközben kapkodva írja a decemberi képeslapokat, belegondolt már, vajon politikailag elég korrekten fogalmazza-e meg jókívánságait szeretteinek? Ne legyintsen, főleg ha kereskedő! – figyelmzetet Paul Jankowski a Forbes üzleti magazin márkaszakértője.
A december vége ünnepi időszak a világ egy jelentős részén. Viszont elég széles a paletta, ki és mit ünnepel az év végén. Hogy ezt a csúcsidőszakot kellő korrektséggel kezeljék az amerikai kereskedők, szépen lassan lecserélték az egyértelműen keresztény ünnepre utaló Boldog Karácsonyt! (Merry Christmas!) kívánságot a Boldog ünnepeket! (Happy Holidays!) fordulatra.
A változást a Pew Research 2013-as felmérése is indokolta. A Karácsonyt ünneplő megkérdezettek 32 százaléka ugyanis inkább kulturális, mint vallási ünnepnek tekintette december 25-ét és 26-át.
A politikai korrektségből kiindulva és a lehetséges vásárlók minél szélesebb körét lefedve tehát néhány évvel ezelőtt teljesen kivonta a Karácsonyt decemberi kampányából a GAP az Egyesült Államokban. Ez azonban nem tartott sokáig, 2013-ban újra használni kezdték a Boldog Karácsonyt! a vásárlók kisebb-nagyobb bojkottjai és háborgásai miatt.
Ez persze nem jelenti, hogy minden kereskedőnek és márkának kötelezően vallásosnak, vagy éppen kereszténynek kell lennie. Csupán jó, ha megértjük a spiritualitás és a különböző értékek hatását az üzletre, a reklámra és a vásárlók döntéseire.
Kép: A Hallmark karácsonyi kirakata (Wikimedia Commons)