És a győztes… senki – Indonézia mégsem épít szupergyors vasutat
Indonézia szupergyorsvasút-vonalának építéséért Kína és Japán a múlt héten még óriási harcot vívott egymással. A kormány azonban ejtette a terveket: neki a közepesen gyors vasút is megfelel.
A Japán és Kína között hosszan tartó heves viták és licitálások, melyek Indonézia gyorsvasút-vonalának építéséért folytak, véget értek. Jakarta hirtelen a teljes projektet elvetette. Az indonéz kormány bejelentette: helyette közepesen gyors vasutat szeretne építtetni az érintett szakaszon.
Az elnök Joko „Jokowi” Widodo korábban azt mondta, hogy a kínai ajánlat felé hajlanak, mivel az pénzügyileg jóval előnyösebb, mint a japán. A gazdasági miniszter, Darmin Nasution azonban ötórás tárgyalás után az újságírókkal azt közölte, hogy az államfő úgy döntött: jelenleg nincs szükség a nagysebességű vasúti szolgáltatás kiépítésére Jakarta és Bandung városa között.
A viszonylag rövidnek számító 150 kilométeres szakaszon ugyanis a szuperexpressz nem tudja elérni a 300 kilométer per órás végsebességet, mert mire ennyire gyorsulna, már fékeznie is kéne.
„Szóval nekünk elég, ha a vonat óránként 200-250 kilométert halad”- monta a miniszter. Aki szerint a nagy- és a közepes sebességű vonat között az utazás idejét tekintve az érintett szakaszon a különbség csupán 11 perc, miközben a költség a lassúbb megoldás esetében akár 30-40 százalékkal is alacsonyabb lehet.
Ahhoz, hogy ezt a közepes sebességű vasútvonalat kiépítsék, a kormány újabb tendert ír ki, Japán és Kína pedig újabb ajánlatokat tehet majd. „Miután mindkettőt benyújtották, kiválasztjuk a jobbikat, vagyis a hatékonyabbat és jobb minőségűt. Aztán, ha az építés során a nyertes munkája nem látszik megfelelőnek, átveszi a projektet a másik.”