Japán autógyártók egy kényszerházasság csapdájában
Nem tudnak szakítani a Takatával, mert a robbanó légzsákokról elhíresült cég piaci részaránya még mindig meghatározó.
A múlt héten újra elindult egy mega visszahívási hullám. A Honda és a Toyota 5-5 millió, a Nissan 1,5 millió kocsit rendelt a szervizekbe. Megint légzsákcseréről van szó. Ugyan mostanában nem voltak balesetek, elővigyázatosságból mégis szükség van a cserére – mondják az autógyártók. Igaz ezt a Takata nem erősíti meg, de nem is berzenkedik, mert gyakorlatilag csak tőle tudnak a modellekbe beszerelhető új légzsákot rendelni. Sok száz millió dollárba kerülnek a visszahívások, a Takata eddig 520 millió dollárral járult hozzá a költségekhez. A gyártók szerint többet kellene fizetnie. De bármennyire fura, a Takata van az erő pozíciójában. Ha egy cég, amely évtizedek óta Takata légzsákot használ, váltani akar, az rengeteg időbe telik és a vége a piaci részesedés elvesztése. Persze vannak kísérletek. A legnagyobb tőkeerővel bíró Toyota fokozatosan áll át más légszák gyártókra. A Honda is piacra dobott, de csakis Japánban, egy új, kvázi kísérleti modellt, amelyhez a Daciel Corp. szállítja a légzsákot. De ez csak óvatos próbálkozás, az összes többi Honda modell esetén a cég nem tud szabadulni a Takatától, hiszen egy autógyártó számára az egyik legfontosabb az alkatrészpótlás biztosítása. És erre egyelőre, minden gond ellenére is, méretei és kapacitása folytán csak a Takata képes. Fotó:AFP