Cipőtől a vasútig – Kína mindenben nyomul

Sok tízmilliárd dollár annak a mostanában elindított „projekt-halmaznak” az értéke, amely egy új számvetésből derül ki. Kína egyre inkább a termelő infrastruktúrát részesíti előnyben afrikai beruházói minőségében.

Újabb „felsorolás” látott napvilágot arról, hogy mely területeken és milyen szakmákban vetették meg a lábukat Afrikában a kínai üzleti körök. A China Communications Construction Company azokra a projektekre hívta fel a figyelmet, amelyek alapvetően az infrastruktúra, az olajipar, a természeti erőforrások, a termelés, a bankszektor erősítésére vállalkoznak. Ilyen nagyléptékű üzlet, melynek finanszírozására igent mondott az ázsiai szuperhatalom, a tanzániai Bagamoyo kikötő. Ez a beruházás legalább 10 milliárd dollárt emészt fel. Hasonló fejlesztésre kerül sor Kenyában: ott a Lamu kikötő élvezi a kínai szerepvállalást. A közlekedés egy másik ágazatára Nigériában szánnak jelentős összegeket a befektetők, Nigériában Kaduna és Abuja között építtet vasútvonalat az ottani kormány kínai tőkét felhasználva. Merőben más természetű ügylet az, amelyik Etiópia különleges gazdasági övezetében valósul meg: ott egy cipőipari vállalat alapít helyi gyárat. Egyfajta összegzésnek is tekinthető az az érvelés, amely szerint Kína hiánypótló finanszírozást hajt végre akkor, amikor több milliárd dolláros infrastrukturális projekteket indít el. Ezt az értékelést egy amerikai egyetemi kutató tette, emlékeztet a China Communications Construction Company, idézve azt is, hogy a nyugati kormányok szerepvállalása már alig érzékelhető ezen a területen.

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez