Nagy késésben Kína saját fejlesztésű utasszállító gépe
A Comac-919-es közepes méretű gép csak 2020-ban állhat forgalomba, ha minden jól megy.
A Comac kínai állami repülőgépgyártó cég úgy tervezte, hogy már 2018-ban utasokat szállíthat új, közepes méretű és hatótávolságú gépe. Ez lesz az első saját fejlesztésű és gyártású kínai utasszállító gép, amellyel a kínai repülőgép ipar valóban „leteheti a névjegyét”. A közepes gépek bonyolítják a világ légi forgalmának a felét és ez az arány a közeli jövőben is megmarad, tehát ebben a kategóriában érdemes „nyomulnia” Kínának. De a Reuters hírügynökség úgy értesült, hogy a munkálatok késnek és az erre az évre tervezett próbarepülések nem kezdődhetnek meg. A 156-168 utast befogadó C-919-est a Boeing-737 és az Airbus-320 versenytársának szánják. Kínai légitársaságok és lízing cégek már 450 darab C-919-esre adtak le rendelést. A késés azért kínos a nagy kínai állami cégnek, mert még a C-919 megjelenése előtt forgalomba állnak a Boeing és az Airbus legújabb 737-es illetve 320-as modelljei. Vagyis a konkurencia előnye még nagyobb lesz. A Comac-ot belülről ismerő források elmondták a Reutersnek, hogy a késés nem jó dolog, de szó sincs tragédiáról, a biztonság és a magas műszaki színvonal mindennél fontosabb, nem érdemes kapkodni. A Comac előző modellje hat évvel az első felszállás után kapta csak meg a hivatalos repülési engedélyt. A száz személyes ARJ-21 késése tehát még nagyobb volt, mint amekkorára jelenleg a C-919-esé becsülhető. Az ARJ-21-esről még nincsenek forgalmi tapasztalatok, mert csak idén év végén indítja el őket menetrendszerű forgalomban a Chengdu Airlines légitársaság. Fotó:AFP