Miért bíznak jobban az emberek a hadsereg bankjában?
Ho Si Minh-városban új repülőtér épül, a régiből golfpálya lett.
Pár napja volt negyven éve, hogy az észak-vietnami hadsereg elfoglalta a déli országrész fővárosát, Saigont. A déli metropolisz azóta már Ho Si Minh, a vietnami kommunista párt alapítójának a nevét viseli. Az amerikaiak elleni nagy háborúnak már negyven éve vége, de volt azóta egy rövidebb, igaz nagyon is intenzív konfliktus a nagy szocialista szomszéd-testvérrel, Kínával is. Ebben is helytállt a vietnami hadsereg. Amely azóta is állam az államban. Mint sok harmadik világbeli országban, Vietnamban is nagyon befolyásosak a katonák. És nem csak a politikában, hanem a gazdaságban is. Az ázsiai gazdasággal foglalkozó szakértők becslése szerint a vietnami hadsereg cégei, amelyeket a generálisok részben hivatalosan, részben csak félhivatalosan birtokolnak, hatalmas nyereséget könyvelnek el. A kb. félszáz katonai irányítás alatti vállalat adózás előtti nyeresége 14 milliárd dollár volt tavaly. Ezek közül is kiemelkedik a Viettel telefontársaság és Military Bank.
A lakosság jobban bízik a katonák bankjában, mint más pénzintézetekben, mondta az AP hírügynökségnek egy szakértő. És nem véletlenül, a hadsereghez köthető cégeket nem rágta szét a korrupció, ellentétben a civil állami vállalatokkal. A katonák pénzügyi befolyását egy érdekes döntés is illusztrálja. Ho Si Minh város vezetése úgy határozott, hogy új nemzetközi repteret építenek, mert a régi már nem bővíthető. Egyes szakértők szerint azonban ez nem igaz, az új reptér azért kell, mert a régi mellett egy hatalmas golfkomplexum jött létre és a tulajdonos azt bővíteni szeretné. Márpedig a Him Lam cég, amelynek logója a golfpálya bejárata fölött látható, egy a katonák érdekkörébe tartozó társaság. Már felépült egy modern és luxus szintű szálloda is a pálya mellett és a hatalmas szórakoztató komplexum bővítése elől minden akadály elhárul, ha a reptér elköltözik.
A végső döntés még nem született meg, de a vietnami viszonyok ismerői szerint nem lehet kétséges, hogy a régi reptérből golfpálya lesz és az új légi kikötő negyven kilométerrel odébb épül fel, 16 milliárd dollárból. De erre akkor is szükség lenne, mondják egyes beavatottak, ha a hadsereghez közel álló cég nem nyomulna annyira golfpálya ügyben. A végkifejlet pedig mindenkinek jó lehet, mert a majdani új reptér forgalmát is növelik majd azok a turisták, akik a dél-vietnami golfparadicsomban akarják tölteni szabadságukat.