Nem a világ végén, hanem a tetején épül repülőtér
Az ujgurok, a tádzsikok láthatják a hasznát annak, hogy a tádzsik-kínai határvidéken, több ezer méterrel a tengerszint fölött repülőteret kezdenek el építeni. A „közelben” lévő, szintén magaslati légi kikötőt csak járó hajtóművel merik használni a landoló, majd felszállni készülő pilóták…
Az a tádzsikok lakta terület, a Taskurgan nevű régió, ahol kínai építkezés kezdődhet hamarosan, legalább 3600 méterrel van a tengerszint fölött. A speciális engedélyek kiadásánál ezt a körülményt külön is értékelték. Valószínűleg prózaibb célok is vezérelték a beruházókat annál, hogy világelsőséget érjenek el, amikor a légi kikötő érdekében megkeresték és kiválasztották a több lehetséges – és egyformán magasan fekvő – helyszín közül a legjobbat. A repülőtér Taskurgan dél-nyugati negyedében lesz, a Pamír-fennsíkon, ahol az átlagos tengerszint feletti magasság eléri a négyezer métert. A xinjiangi választást kommentálók arra hívják fel a figyelmet, hogy jelenleg a világon mindössze 42 repülőtér működik legalább 2400 méterrel a tengerszint felett, ráadásul körülük 15 a tádzsik-ujgur területhez közel, azaz Kínában. Szintén fontos körülmény, hogy a tervezett repülőtérhez viszonylag közel, a Hegyi-Badahsán Autonóm Területen létezik egy légi kikötő 2500 méter hosszú kifutópályával, 3600 méterrel a tengerszint fölött. Ide úgy szállnak le – repülőikkel, helikoptereikkel – a pilóták, hogy a visszaindulás biztonsága érdekében nem kapcsolják ki a motort. (Fotó:AFP)