Hit, hiedelem, hagyomány a pendék földjén

Brüsszel, Afrika -Az afrikai művészet csodálói eddig nem sokat tudhattak a körülbelül 300.000 lelket számláló, közép-kongói pende nép elefántcsont művészetéről. Korábban Léon de Sousberghe, Zoe Strother, Mudiji Malamba Gilombe és Bartholomé Gusimana munkásságából hallhatunk valamelyest a pendék miniatürizált maszkokat ábrázoló nyakba függőiről, az ikhokóról (többes számban gikhoko).Szilasi Ildikó Hermina írása az afriPORT-nak.

 

Marc Leo Félix Fehér arany, fekete kéz című monumentális művészeti albumának második kötetében egy fejezetet szentelt az gikhokóknak. A fejezet megírására a lehető legjobb személyt,  Viviane Baeke antropológust,  a Közép-Afrikai Királyi Múzeum Közép-Afrikai szakértőjét kérte fel.

Háromszoros dicséret éri a szerzőket és a könyv készítőit a mű miatt. Egyrészt, mert tartalmi korrektségen és precíz tudományosságán túlmenően Baeke Viviennek egy olyan kreatív nyelvezetet sikerült megteremtenie, amely fenntartja az olvasó érdeklődését és valamelyest személyessé teszi az olvasó viszonyát a nyakba függőkhöz. A fejezetek a vizsgálódó Viviane logikus kérdésfelvetéseit tükrözik vissza: Gikhoko, mire használtak Téged? Gikhoko, miért van néha nagy szakállad, máskor pedig miért nincs? Gikhoko, mondd csak milyen fejdíszt viselsz? Gikhoko, mondd csak Fumu, Lemba vagy Pumbu vagy-e? Természetesen az olvasó mindezekre a kérdésekre kimerítő válaszokat talál a műben. Például megtudhatja, hogy az elefántcsontból készült nyakba függőket a férfiak a beavatási szertartásokhoz kapcsolódó hiedelmek mentén, míg a fából faragott, gyermekek és nők által is viselt kicsinyített gikhokóknak védelmet biztosító valamint gyógyító funkciójuk volt. Az album grafikai megoldásait és megjelenését tekintve is rendkívül magas színvonalú és igényes munka. A 314 oldalas, színes album több száz nyakba függő tökéletesen komponált és felnagyított portréját tartalmazza. Továbbá 300, a maszkokhoz kötődő illusztrációt, archív és jelenkori fotódokumentáció emeli tovább a kötet tartalmi minőségét.

A szerzők több helyen idéznek  a magyar Torday Emiltől és utastársától, Hilton-Simpsontól , akik 1907-1909 között a British Museum támogatásával jelentős kutatóexpedíciót bonyolítottak le a térségben, amelynek során pende területeket és érintettek. Az albumba két, Torday Emil által gyűjtött ikhoko valamint több fotográfia is bekerült, utóbbiak a British Museum jóvoltából.

 

A limitált, 1000 darabos példányszámban megjelentetett kötet ára közel 200 euró. Baeke Viviannel ápolt több éves jó munkaviszonyomnak köszönhetően Viviane egy tiszteletpéldánnyal lepett meg. Habár a francia, angol illetve flamand nyelvű könyvből részleteket nem tudunk leközölni, vonatkozó olvasmányként ajánljuk az olvasók figyelmébe az Afrikai-Magyar Egyesület kiadásában megjelent Kongó- Torday Emil nyomában című könyvet (megvásárolható: www.ababook.hu) , amelynek egyik fejezete a pende művészetet tárgyalja. A 2009-es Torday-Kongó Expedíció során (www.kongoexpedicio.hu) az expedíciós csapat többek között a Gungui Nemzeti Fesztiválon és Molasza faluban is forgatott a pendéknél. A Ki a legjobb Gitenga? című rövidfilm a következő linken tekinthető meg: http://www.youtube.com/watch?v=zWjEXDkF0jE

 

A kötetről:
White Gold, Black Hands- Ivory Sculpture in Congo, Volume 2
Edited by Marc Leo Félix, Compiled at the Congo Basin Art History Research Center Brussels, Belgium, May 2011

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez