Elhagyják második otthonukat az amerikai fiatalok: bevásárlóközpont helyett az éttermeket választják.
Pár évvel ezelőtt az amerikai tizenévesek viselkedése nagyban befolyásolta az európai fiatalság életmódját. A tinik beszabadultak a plázákba és habzsolni kezdték a monstrum adta lehetőségeket. Az 1950-es évek óta az amerikai tinédzserek találkozási csomópontjai a shopping centerek voltak, állandóan ott lógtak. Ám a plázatulajdonosok rémálma kezd beteljesülni. Több mint 60 év után kiszabadulnak az amerikai kamaszok a bevásárlóközpont varázsa alól. Valamiféle gurmé áramlat szele csaphatta meg őket, vagy először végre példát vesznek Európától. Az értékrendjükben előtérbe helyezték az élményt, valamint a minőségi ételeket a márkás ruhákkal szemben. Az előbbi pedig nem terem minden plázában.
Emiatt haldokolni kezdtek a bevásárlóközpontok. Szerte az országban a hatalmas külvárosi szörnyetegek már bezárták kapuit. Persze ehhez nagyban hozzájárult az e-kereskedelem is. Az olcsóbb online vásárlási alternatívák győztek a kényelmes lakosság körében a tömeges üzletközpontokkal szemben. Látogatottságuk az elmúlt évtizedben 30%-al csökkent a tinédzserek körében. Piper Jaffray szerint 2007 tavaszán átlagosan 38 alkalommal látogatták meg második otthonukat, 2014-re ez a szám 29-re csökkent. Először abban mutatkozott a változás, hogy a drága márkás ruhák helyett az élelmiszerre költöttek a tizenévesek.
„Úgy látjuk, hogy a következő generáció közkedvelt székhelyei az éttermek lesznek.”
Kong az üességtől a bevásárlóközpontok zöme. (Reuters/Lucy Nicholson)