Az Irán ellen hozott nemzetközi szankciók földre vitték az ország autóiparát is. 2011-ben még 1,6 millió autót gyártottak iráni üzemekben, két év múlva a termelés nem érte el a 800 ezret sem. A francia PSA Peugeot-Citroen és a dél-koreai Hyundai kivonult Iránból. De például a Renault maradt, igaz összeszerelő üzemének termelése jelentősen csökkent. Az iráni autóipart elsősorban a banki tranzakciókra kimondott tilalom sújtotta. Aztán ebben az évben, amikor ideiglenesen enyhültek a szankciók, lélegzethez jutott az autóipar is. Meghosszabbították a tárgyalásokat a hatok és Irán között, nem reménytelen a megállapodás, ami hosszútávon távlatokat nyitna az iráni autóipar előtt. A nyolcvanmilliós ország óriási és ma még kihasználatlan piac. De a hazai termelők és a kormányhivatalok nem felejtenek. Nyíltan kimondták, hogy azok a cégek, amelyek a nehéz időkben cserben hagyták iránt, nem számítsanak könnyű feltételekre.
Az ipari minisztérium is megfogalmazta stratégiáját,ennek lényege a hazai gyártás támogatása. Tehát inkább összeszerelő üzemeket „importálnának”, mint kész autókat. A most zajló teheráni nagy autóvásár és kiállítás persze még nem hasonlítható a genfi vagy a párizsi autószalonhoz. De ott vannak a nagy nyugati gyártók, Európából és Japánból is. Jelenleg még a közös vállalatok alapításának feltételeit próbálják kitapogatni. A jelek arra mutatnak, hogy hogy a közös cégekben Irán nem akar többségi külföldi tulajdonost. Jelenleg az iráni autópiacot az Iran Khodro modelljei uralják, ez a cég gyártja az eladott autók felét. A másik jelentős hazai gyártó a Kerman Motor, amely kínai modelleket szerel össze. Egyik cég sem a csúcstechnológiát használja, finoman fogalmazva. Tőkeinjekcióra, technológiai megújulásra van szükségük, de ezt csak a külföldi partnerektől remélhetik, nekik viszont alkalmazkodni kell majd a sajátos iráni szabályokhoz. Vélhetően megtalálják majd a kölcsönösen előnyös megoldást, persze csak akkor, ha tényleg sikerül Iránnak megállapodnia a hatokkal az atomprogramról és a szankciókat végleg feloldják. (Fotó:AFP)