Amióta a televízió megszületett, Afrikáról leginkább csak a gyerekek képeit sugározzák. A kwarshiorkor-kóros gyerekek – duzzadt hassal és léggyel a szemükben – sokkoltál a világot az 1960-as évek vége felé, és elindított egy hatalmas humanitárius missziót, egy több milliárd dolláros jótékonysági ipart. Másfél évtizeddel később a figyelem középpontja elmozdult Etiópia felé. Bono és Bob Geldolf (ahogyan most ismerjük őket) “megszülett”.
Aztán 1990-ben, a gyámolatlan afrikai gyermek képe átformálódott a gyerekkatona képévé. A kis kolduló edények helyett, most már AK47-et tartott a kezében. Egy komplett irodalmi műfaj épült ezen gyermekek köré.
Ma egy évtizeddel később, egy újabb kép jelent meg, ami az előzőleg kialakult képekre utal vissza, de meg is magyarázza a kontinens jelenlegi és elkövetkezendő helyzetét. Ez a mérges afrikai képe.
A mérges afrikai, annyira gyámolatlan a dühéből kifolyólag, mint az éhező afrikai gyermek az éhezés miatt. De az éhezéssel ellentétben az dühös afrikainak megvannak az indokait meg is kell érteni. Igaz, az afrikai düh, ahogy nyugaton ábrázolják, nem új. Már jóval korábban, a hatvanas hetvenes években is megjelent: a gyarmati düh. Szóval mi is az ami új?
Forrás: 3 Quarks Daily
(folytatjuk)