Afrika tiszta és jövedelmező bioüzemanyagot keres

Egészen a horizontig nyúlnak a sorban ültetett bokor méretű fák. Harry Stourton büszkén nézi a tájat. “Jöjjön, nézze ezeket,” mondja a 38 éves brit üzletember, nyújtva egy maréknyit a jatropha gyümölcséből. 

Alig telt el 14 hónap, mióta a Sun Biofuels elültette az első jatropha curcas növényeket, a kevéssé ismert, Közép-Amerikából származó olajos növényt. Most arra készül a brit székhelyű megújuló vállalat, hogy kipréseli első termését, és lehetőségeihez mérten forradalmasítja a zöld energia vállalatot.

A gyorsan fejlődő növény által termelt magok 20 és 45% között tartalmaznak olajat. Ha ipari mennyiségben lehetne learatni, átalakíthatná a bioüzemanyag ágazatot, és új befektetéseket vonzana a szegény afrikai országokba.

A zöld energia iránti kereslet várhatóan emelkedni fog. A következő évtől kezdve az Európai Unió törvényei megkövetelik, hogy minden közlekedési üzemanyagnak 10%-ban bioüzemanyagokat kell tartalmazniuk. A múlt évben Kína megújította tervét, mely értelmében 2020-ra megújuló forrásból szerezné be üzemanyagai 15%-át.

A jelenlegi források, köztük a repce és a napraforgómag, nem képesek teljesíteni ezeket a célokat. A jatropha lehet a válasz. „Ez óriási befektetési, foglalkoztatási és fejlődési lehetőséget jelent olyan fejlődő országok számára, mint Mozambik.

Nekik van kapacitásuk, hogy ennek a gyorsan fejlődő ágazatnak a legfontosabb termelői legyenek,” mondta Mr Stourton, a Sun Biofuels fejlesztési igazgatója. Így a vállalat 7,5 millió dollárt fektetett be, hogy 5.000 hektáron ilyen növényt ültessen, és hasonló, 8.000 hektáros beruházása van folyamatban Tanzániában is.

„Mozambikban a gazdaságaink korábban dohányültetvények voltak. Az ipar összeomlása után váltottunk, több ezer munkahelyet hoztunk létre, szociális projekteket indítottunk, és javítottunk az egészségügyhöz és oktatáshoz való hozzáférésen. Valaha kábítószert termesztettünk, most tiszta energiát állítunk elő.”

A kontinens-szerte termesztett jatrophát a 19. században vitték Afrikába. Sokkal kevesebb vizet igényel, mint a többi olajos növény, és olaj tartalma évek óta jól ismert: a gyarmati Mozambikban a portugál telepesek az utcai lámpákban alkalmazták.

Minőségéhez nem fér kétség, de a Sun Biofuels erőforrásokat és munkaerőt fektett be, hogy kereskedelmileg is életképessé tegye termelését. A hozamok rendkívül változatosak, ráadásul még az egymás melletti növények is máskpr virágoznak, így nagyon nehézkes a gépesített szedésük.

„Ez egy úttörő munka. A kihívás hihetetlenül nagy. Többet kell megtudnunk a növényről, virágairól és gyümölcséről. Ezek még mindig rejtélyek számunkra,” mondta Noel Myburgh, dél-afrikai növénynemesítő, akit a vállalat bérelt fel a kutatás felügyeletére. Minden jatropha növény jelenleg 3 kg körül termel magokat évente, ami hektéronként durván hét tonnát jelent.

Ebból a mennyiségból 2-3 tonna olaj lesz. Mr Stourton gyógyíthatatlan optimistaként és a megújuló energia támagatójaként elmondta, hogy ez a hozam több mint a duplája is lehetne.

„Amikor a pálmaolaj az esőerdőben él, hektéronként négy tonnát terem; gazdálkodás mellett ez a szám 13-ra emelkedik. Szelekcióval, növénytermesztési módszerekkel, modern műtrágyákkal, növényvédőszerekkel jelentős növekedést várunk a hozamokban.”

Ha ez megtörténik, a növény felemelkedik.

A nemzetközi légitársaságok csatlakozni készülnek 2012-ben a kibocsátás-kerekedelmi rendszerhez, és nagy bírságokat kell majd fizetniük a légszennyezésért.

Kétségbeesetten próbálják növelni üzemanyagaikban a zöld összetevők arányát.

A Lufthansa egy delegációt küldött a Sun Biofuels mozambiki beruházásához, és az első olyan légitársaság lesz, aki naponta fog 50%-os bioüzemanyag keverékkel fog járatokat indítani Hamburg és Frankfurt között.

Forrás: autóhírek.hu

(Visited 1 times, 1 visits today)

Szóljon hozzá ehhez a cikkhez