A Nemzetközi Tengeri Iroda jelentése kimutatta, hogy ez év első felében megduplázódtak a kalóztámadások, mely a szomáli kalózokhoz köthetőek.
A váltságdíjak elérhetik akár a 3 millió dollárt is, és plusz költségeket jelentenek a hajó késedelmek és a megnövekedő biztosítási árak is. A köztudott „hull and cargo” politika nem fedezi a kalózkodást, így a kapitányoknak külön kell fizetniük az ”emberrablás és váltságdíj” fedezetet is.
Az árak akkor is növekednek, ha a hajókat elirányítják, hogy elkerüljék a veszélyes zónákat, mint az Ada-öblöt, ami egy közvetlen út a Szuezi-csatornához, ahol a bevételek 20 %-al kevesebbek a kalózkodásnak köszönhetően.
A Lloyd’s jelentése figyelmeztet arra, hogy a kalózok számának növekedése Dél-Kelet Ázsiában, az 1990-es években az ázsiai pénzügyi krízis miatt növekedett, és valami hasonló történik Kelet-Afrikában is.
Nagy az aggodalom, hogy a kalózkodás közelebb terjeszkedik a szárazföldhöz. A múlt héten tovább nőtt az eziránti félelem, mikor az eltűnt orosz hajó, az Arctic Sea-t kalózok irányították át a Dover-szoroson keresztül. Később a jelentések szerint a nyugat-afrikai partoknál észlelték.
Richard Ward, a Lloyd’s vezérigazgatója nyilatkozta, hogy „A globális kereskedelmi útvonalak nyitva tartásának költsége, lehetővé teszi, hogy a vállakózások eljuttassák végül a termékeket a vásárlókhoz.”
Forrás: Guardian.co.uk
Szerkesztette: AHU – Kisvárdai Gyula Balázs