Az utóbbi években Nollywood maga mögé utasította a hollywoodi filmeseket, legalábbis az egy év alatt gyártott filmek számát tekintve. Ugyanakkor, ami a célközönségüket illeti, az afrikai filmesek sokkal szűkebb piacon mozognak, ráadásul terjesztési lehetőségeik is meglehetősen korlátozottak.
Nigériában gyakorlatilag nincsenek hagyományos értelemben vett mozik, így a filmkészítők egyetlen bevételi lehetősége, ha alkotásaikat DVD vagy videó formátumban terjesztik, amelyeket többnyire saját maguk készítenek és értékesítenek.
Az eladásokból származó bevételeik a kalózkodásnak köszönhetően azonban sokszor még költségeik fedezésére sem elegendőek.
Szakértői becslések szerint az afrikai filmipar képviselői bevételeik majdnem felét vesztik el a kalózkodás és korrupció miatt. A nigériai filmeseket képviselő Film & Video Producers and Marketers Association of Nigeria (FVPMAN) elnöke, Emmanuel Isikaku a saját bőrén is tapasztalta, hogyan tehet tönkre egy sikeres vállalkozást a kalózkodás.
2007-ben készült, producerként jegyzett filmje a Plane Crash, kiemelkedően népszerű volt az afrikai fogyasztók körében. Mivel azonban a fogyasztók az eredeti helyett a kalózkópiákat vették meg, a DVD eladásokból származó bevételek nem fedezték az alkotás gyártási költségeit sem.
Isikaku szerint a filmek sokszor saját sikerüknek esnek áldozatul. A hamisítók a legjobban fogyó filmekből bevásárolnak, Kínában sokszorosíttatják őket, majd az afrikai piacon értékesítve rendkívüli profitra tesznek szert, miközben a jogtulajdonosok zsebe üres marad. Isakaku saját becslése szerint évek óta nem tud igazi haszonra szert tenni a filmgyártásból.
Már 2005-ben megközelítőleg 10 millió naria-t (USD 68 ezer) veszített az illegális filmterjesztés miatt, de – mint mondta – a helyzet azóta még
rosszabb lett, mivel a hamisítók modernebb másolási és terjesztési technológiákra tértek át. A szituáció iróniája, hogy éppen a kalózok technikai kifinomultsága akadályozza meg, hogy Nollywood maga is minőségi fejlődésen essen át.
Mivel a filmesek potenciális profitjuk nagy részét elvesztik a kalózkodás miatt, nem tudnak olyan befektetéseket eszközölni, amelyekkel filmjeik minőségét javíthatnák, és amely megteremthetné a lehetőségét annak, hogy az afrikai rétegfilmek mellett globálisan is eladható produkciókat gyártsanak.
Forrás: AHU – A-O D.