2000. október 1.-én, a Katolikus Egyház különösen az afrikai katolikusok közössége egy újabb Szenttel gazdagodott. Az 1869-es darfuri (Szudán) születésű Josephine Bakhitát, aki 1947. február 8-án schio-ban (Olaszország) halt meg, a Pápa Vatikánban „Egyetemes Testvérünk” néven szentté avatta. Ezek az elképesztően erős asszonyok az embertelen bánásmóddal járó rabszolgasorsot követően nőttek ki az afrikai katolikusok és nők egyesítő jelképévé.
Bakhita a valaha élt első szudáni, akit szentté vagy boldoggá avattak. Sőt egyáltalán ő az első szenté avatott afrikai, mióta a kereszténység korai évszázadaiban az első észak- afrikaiak ( az első nagy csoport keresztény mielőtt áttértek volna muszlim hitre) megkeresztelkedtek.
Bakhita már hosszú ideje a hit és egyesülés szimbóluma a háború sújtotta szudáni keresztények szemében, akik Szudán szerte minden év februárjában meg is ünneplik őt. Szentté avatása nagy büszkeséggel töltötte el az ország egész keresztény közösségét.
A szudáni nagyszerű, szent asszony gyermekkora
Bakhita valódi neve nem ismert, amint a pontos világra jövetelének dátuma sem, azonban feltételezik, hogy 1869-ben, egy kis darfuri faluban született, Olgosszában, mely a
A kereskedelem azonban nem állt állami felügyelet alatt és a gyarmatközpontokon kívüli –az egyedüli erős európai jelenléttel rendelkező- helyeken a rabszolgatartás ment tovább, mintha már évszázadok óta így zajlana. A rabszolgatartás gyakorlatát végül csak Belső-Szudán hathatós elfoglalását követően, a XX. század elején sikerült lassacskán eltörölni gyakorlati feltételek mellett. Más részről, a rabszolgaság napjainkig tartott.
On 1 October 2000, the Catholic Church, and especially African Catholics, were enriched with another Saint. Josephine Bakhita, born in Darfur (
Bakhita is the first person ever from
Her canonization has given great pride to the Christian community of
Childhood of this great, Sudanese, holy woman
The real name of Bakhita is not known, nor her date of birth, but it assumed that she was born in the small Darfur village of Olgossa in today’s Southern Sudan in 1869. There, she grew up with her parents, her three brothers and her two sisters, one of them a twin sister.
Still a little girl, she experiences an omen of what is going to be her destiny. While she helps out her parents in the fields, Olgossa is attacked by slave raiders and her sister, looking out for an infant at home, is captured and abducted. In her autobiography Bakhita later writes: "I remember how much mum was crying and how much we too were crying."
Outside the established empires where protection was given, the entire
The trade, however, was not checked by government, and outside the colonial centres, the only places with a strong European presence, slave raiding went on as it had still for decades. Only after the effective occupation of the
Forrás: AHU – P. Melinda