Folytatja a konzervatív értékek terjesztését Törökország iszlámista gyökerű kormánya – így az ankarai kabinet bírálói. Az új hatodik osztályos biológiakönyv “Élőlények szaporodása, növekedése és fejlődése” című fejezetéből száműzték a természetes emberi reprodukciót szemléltető képeket. Jóllehet tavaly még világosan és részletesen ábrázolták az emberi élet keletkezésének anatómiáját és biológiáját, az idén ugyanazokon az oldalakon már helyes állatok képeit láthatják az iskolások: delfinekét vagy kiskacsákét, mindenféle magyarázó szöveg nélkül. Törölték az olyan szavakat is, mint a “mell” vagy a “szüzesség”.
Egy vezető pszichológus, az egyik pedagógus-szervezet volt területi vezetője, Abdullah Tunali azt mondta a török lapnak: a tárgyat most “lebutítva, felszínesen” oktatják, a tananyagot keményen cenzúrázták. “Korábban a genitáliák funkcióit életkoruknak megfelelően magyarázták el a gyerekeknek, akárcsak a szív vagy a vese működését. De az idén durván cenzúrázták a hatodikosok természettudományi könyveit, a kormány által megszabott erkölcsi vonalnak megfelelően.”
Erdogan elnök iszlámista gyökerű kormányát már régóta azzal vádolják, hogy megpróbálja ráerőltetni a vallást Törökország hivatalosan szekuláris társadalmára, és iszlámizálja az oktatási rendszert is.
A Marmara Egyetem biológiaprofesszora, Ahmet Zehir szerint ez a fajta cenzúra a biológiaórákon “több kárt hoz, mint hasznot” a gyerekeknek. “Miért vették ki ezeket a képeket? A gyerekek már a valóságban is látnak ilyesmit. Az ellenkező nemről helyes forrásból kellene tanulniuk, vagyis tankönyvekből. Ez az egész életükre hatással lesz. Miért csinálják ezt a gyerekeinkkel? Mitől félnek?”
A törökországi oktatásban egyébként nem ez az egyetlen vitatéma. Szeptemberben a kormány engedélyezte a fejkendő viselését a középiskolákban, és a tetoválás meg a piercing mellett a hajfestést és a sminket is megtiltotta a diákoknak – emlékeztet az amerikai AP.