Egyre többen egyeztetik össze divatérzékenységüket a hitükkel a muszlim nők új generációjából. Már korábban beállt a sorba több nagy divatmárka is, és tervezett hidzsábot, főként az Öböl térségébe. Most nyáron a Donna Karan New York állt elő kollekcióval a Ramadánra, de a Chanel is mutatott be a Közel-Kelet kultúrája és ruhaanyagai által inspirált modelleket Dubajban.
A fiatalok azonban inkább a kortársaik tervezte ruhákra voksolnak – állítja az amerikai AP hírügynökség. Például azokra, amelyek a három hónappal ezelőtt alapított los angelesi Louella tervezői álmodtak meg. A márkanév a tulajdonosa Ibtihaj Muhammad, az Egyesült Államok vívó válogatottjának tagja. Aki hiába keresett magának olyan földig érő szoknyákat vagy hosszú ujjú felsőket, amiket szívesen hordott volna. Hát kitalálta őket, és már 4 ezer darabot el is adott belőlük. Légies, hosszú kardigánokat és ruhákat, Picasso által ihletett nyomott mintás kabátokat, pink színű, empir szabású, földet söprő csipkeruhákat. Elfogadható áron, 50-100 dollárért. Azt mondja, elege lett abból, hogy sok pénzt kellett kiadnia egy-egy jobb darabért, és rengeteget kellett keresnie még így is, míg valamit talált.
A dubaji Sokotra Capital tulajdonosa, Albert Momdijan is úgy véli: megérett a piac az elérhető árú, kortárs ruhadarabokra. “Nagyjából 1,8 millió muszlim él a világon, ennyi embert semmiképpen nem szabad figyelmen kívül hagyni. És a felük 25 év alatti”.
Az amerikai Summer Albarcha 2012-ben, 16 évesen hozta létre “Hipster Hijabis” Instagram oldalát: mára 23 ezer követője van. Közöttük a new yorki Mimu Maxi márka tulajdonosai is, két ortodox zsidó nő. Akik megkérték arra, hogy mutassa be az ő népszerű maxiszoknyájukat is. Albarcha szerint ez is jelzi, hogy globális problémáról van szó: minden vallásban meg kell harcolniuk a nőknek, ha stílusos konzervatív darabokat akarnak találni. Ezért együttműködnek a jövőben.
A divatos hidzsaboknak azonban nem mindenki örül. Azok a nők, akik figyelemfelkeltő darabokat hordanak, gyakran találják magukat szembe a konzervatívokkal, akik azt vallják: a hidzsáb arról szól, hogy egy nő elrejtse a szépségét idegenek elől.
“Sokan ellenállnak a változásoknak, és megpróbálják megőrizni a dolgokat úgy, ahogy vannak” – mondja egy divatblogger, Maria al-Sadek. “Néha stigmatizálják azokat, akik stílusosak próbálnak lenni, és a nyugatiakra emlékeztető ruhákat hordanak.”
Tavaly egy Mipsterz nevű csoport készített néhány perces videót amerikai muszlim nőkről, akik magassarkú cipőkben, ultradivatos hidzsábokban skateboardoztak. Vegyes volt a fogadtatás. Voltak, akik úgy vélték, hogy túl sok a nyugati jegy ezekben a ruhákban, túl sok női szépséget tárnak fel, és ezzel ellentmondanak az alázatosság, a szerénység iszlám értékeinek.
{youtube}z3Nq0NzRrfE{/youtube}
A videóban szerepelt a 23 éves Marwa Atik is, aki lehetőséget látott saját márkájának a bevezetésére. Tavaly 3200 kendőt adott el. Azt mondja: neki a fejkendő viselése soha nem jelentette az akadályát annak, hogy divatos legyen. “Nagyon könnyű a sztereotípiák fogságába esni és elbizonytalanodni. Pedig az embereknek olyanoknak kell látniuk bennünket, amilyenek vagyunk” – mondja.
A dubaji divatbemutatókat szervező Fashion Forward vezérigazgatója szerint “új perspektívát” nyitott a hidzsáb előtt a designer darabok megjelenése. “Mivel a hidzsábnak ősi és illedelmes jelentéstartalma van, izgalmas fricskát kap, színes és mulatságos lesz, ha valami újat, progresszívet, frisset adunk hozzá.” És ha egy lány hidzsábot hord, akkor is vallásos muszlim lány marad, ha a hidzsábja nem kifejezetten abaja (fekete lepel).