Pedig sokan a zarándoklatuk minden pillanatát dokumentálják, és megosztják. Hiszen többnyire “egyszer egy életben” élményről van szó. Az Arab News szerint ez látogatókat és egyházi embereket egyaránt bosszant. Ők úgy vélik: a hadzs lelki utazás, és nem facebook-esemény. Vallási kötelesség és nem magamutogatás. És hogy nem a jó beállításokra kellene koncentrálni, hanem valami egészen másra.
A dzseddai hittudós, Asszim Al-Hakim sejk például azt mondja: az alapos ok nélküli fotózás vita tárgya a vallástudósok között. De abban egyetértenek, hogy a hadzson végképp nincs helye, mert ellentmond a zarándoklat lényegének. Mohamed próféta ugyanis arra kérte az Istent, hogy a hadzs idején senki ne kérkedjen, ne hivalkodjon. A szelfizés meg a sejk szerint felvágás.
Híres kollégája, Abdul Razzak Al-Badr szerint egyenesen úgy fest, mintha sokan nem is imádkozni mennének Mekkába, hanem fotózni. És amikor hazaérnek, megmutassák: nézd, ez én vagyok az Arafat hegyen, itt meg a Nagymecsetnél! “És látjuk, ahogy ezek az emberek az alázat, a béke, a tisztelet jeleként feltartják a karukat, de csak egy fotó erejéig. Aztán leejtik” – mondja.
A szaúdi hatóságok tiltják a fotózást a mekkai nagymecsetben és az udvarán, és meg is tagadhatják a belépést azoktól, akik kamerákat vagy fotózásra alkalmas mobilt akarnak bevinni. De az utóbbi időkben sokat lazítottak az ellenőrzésen, és nem is nagyon vegzálják azokat, akik képeket készítenek.