„ A legnagyobb kihívás, hogy megelőzzük a korábbi foglalások törlését. Hetek óta nincsenek összecsapások, de a külföldi turisták még mindig azt hiszik, hogy Izrael nem biztonságos.” – jelentette ki Oded Grofman, egy izraeli turistaszervezet elnöke. Rámutatott arra, hogy „soha rosszabbkor nem törhetett ki a konfliktus, pont a júliusi és az augusztusi szezonban”.
Pedig az év eleji előrejelzések szerint könnyen az idei lett volna a „csúcsév” az izraeli turizmusban. Évek óta folyamatosan emelkedett a külföldi turisták száma, valóságos boom következett be ezen a téren. Csak tavaly 3,6 millió külföldi turista érkezett Izraelbe. Egy öt milliárd dollár nagyságú ipar épült ki a külföldi turisták köré és legalább 120 000 munkahelyet teremtett az országban. A turizmusból származó bevétel egyre nagyobb részét tette ki az izraeli GDP-nek, tavaly már elérte a hét százalékot.
Azonban az „Erős Szikla” nevű hadművelet és a Hamász rakétatámadásai miatt óriási visszaesés következett be. Két hónap alatt csaknem 27 százalékos visszaesés történt, de a szeptemberi hónapot is beleszámolva már 31 százalékkal kevesebben utaztak Izraelbe, mint tavaly ilyenkor. Az izraeli turisztikai minisztérium szerint legalább 550 millió dollárnyi bevételtől esett el a vendéglátói szektor. Utoljára ilyen mértékű visszaesés 2009-ben történt, de akkor februárban zajlottak a harcok, így a nyári szezonban sikerült pótolni a kiesést. Most azonban a közelgő zsidó ünnepek aligha fogják pótolni a nyári kiesést, mivel ilyenkor inkább a belföldi turizmus ugrik meg és nem a külföldi.
„Jeruzsálemből gyakorlatilag eltűntek a turisták. A boltok kongnak az ürességtől. Sem a piacokon nem találunk embereket, sem pedig a szent helyeken. Mintha járvány lenne.” – panaszkodta Kevork Kahvedjian jeruzsálemi kereskedő, akinek a családja 1949 óta fotókat és szuveníreket árul. Hozzátette, hogy a bevétele 80 százalékkal csökkent nyár óta.
Ezenfelül az sem tett jót a mutatóknak, hogy nagyon sok külföldi előadó lemondta az izraeli útját. Neil Young, The Backstreet Boys és Lana Del Rey. Egyedül Lady Gaga lépett fel Tel-Avivban, de ő is csak 20 000 ember előtt. Az izraeli vendéglátóipar bízik abban, hogy jövőre visszatérnek a turisták, s ezért már most óriási kampányba kezdtek az Egyesült Államokban, Németországban és Oroszországban.