A polgári repülés egyik legnagyobb tekintélyének számító Tim Clark a BBC-nek arról beszélt, hogy a maláj légitársaság is elkerülte volna a térséget, ha tud erről. Egyébként az Emirates sem tudott róla, viszont értesülései szerint vannak olyan légitársaságok, amelyek igen. Már hetekkel korábban, de mégsem szóltak a többieknek. A tragédia idején nem csak a maláj utasszálító gép volt az érintett légtérben, hanem legkevesebb három másik is. Ha tudtak volna a veszélyről, valószínűleg más útvonalat választottak volna – mondja Clark.
De csak arról tudtak, hogy bizonyos magasság fölött kell maradniuk. Tim Clarkot az aggasztja a leginkább, hogy úgy tudja: bizonyos részvényesek voltak az információ birtokában, akik még azokkal a nemzetközi szervezetekkel sem osztották azt meg, amelyek szabályozzák a polgári repülést. “Világossá vált, hogy bizonyos társaságok tudták, hogy mi a helyzet, és ők meg is tették a megelőző intézkedéseket” – mondta.
Az Emirates elnöke már a tragédia előtt is megpróbált valamilyen szabályozást sürgetni a válságzónák kezelésére és az információk megosztására. Azóta még aktívabb, most olyan közös “elszámoló egyesület” felállítását sürgeti, amely képes gyorsan értesíteni az összes légitársságot, ha új veszélyforrás jelenik meg valahol.
Pillanatnyilag még mindegyik légitársaság maga dönti el, hogy átrepülnek-e a járatai háborús övezetek fölött, az ehhez szükséges információt pedig a helyi légiirányítási ellenőröktől és a saját kormányától kapja. A társaságokat semmi sem kötelezi arra, hogy továbbadják egymásnak az értesüléseiket.