Nem fognak-e kémkedni a kínaiak?- teszi fel a kérdést a francia sajtó. A gazdasági miniszter igyekszik mindenkit megnyugtatni. Macron hangsúlyozta: 50,1%-ban a repülőtér francia tulajdonban marad, és a kínai-kanadai cég soha nem lehet többségi tulajdonos. Ezenkívül megemlítette: a kínai cégek az Airbus régi partnerei és vásárlói. Éppen ezért a nagy repülőgépgyártó cég nem nézi rossz szemmel azt, hogy a hozzá legközelebb eső repülőtéren olyan ország cégei szereztek részesedést, amely az Airbus egyik legnagyobb vásárlója már ma is. Potenciálisan pedig a kínai a legnagyobb piac, hiszen az 1,4 milliárd lakosú ország polgárainak többsége még életében nem ült repülőgépen, de egyre inkább erre kényszerül, mert a nagy családokat szétszórta a gyors ütemű gazdasági fejlődés az Európa méretű hatalmas országban.
De nem fognak-e kémkedni a kínaiak, akik az ipari hírszerzés nagymesterei? A repülőgépipar stratégiai fontosságát senki sem vonhatja kétségbe. Az Airbus Európa egyik fontos aduja a globális gazdasági versenyben. Csakhogy a kínaiak már megállapodtak az Airbus-szel arról, hogy az együttműködés keretében a gépek egy részét a jövőben Kínában gyártják majd. Kell-e ezek után kémkedni? Miután az Airbus minden bizonnyal nem a legkorszerűbb technológiáját exportálja Kínába, hogy konkurenciát teremtsen magának, a kínaiak érezhetnek kísértést az információk szerzésre.
Dehát pénz beszél, kutya ugat. 308 millió eurót perkál le a kínai-kanadai vegyesvállalat a franciáknak. A komoly pénzügyi gondokkal küzdő Franciaországnak minden pénz jól jön, hiszen a költségvetés hiánya messze túl van a megengedett 3%-on. Az üzlettel tehát mindenki jól jár. Ami pedig a kémkedést illeti, az ettől függetlenül is vígan folyik tovább minden területen.