Japán a macurik, vagyis a fesztiválok országa. A rendezvények általában egy-egy szentély körül zajlanak. Rendszerint zenei előadások, sintó rituálék, felvonulások és egyéb ünnepségek, melyek általában egy-két nap alatt véget érnek. Nem így a Gion Fesztivál.
Bár az esemény maga a fény és a pompa, eredete tragikus eseményekhez kötődik. A Gion fesztivál célja az, hogy megnyugtassa a dühös isteneket. Japán ősi vallása a sintó, amely szerint a természetben szinte mindennek van istene, akik befolyásolják a világot és az emberek életét. 869-ben Kiotóra lecsapott a pestis, és a Jaszaka templom hordozható szentélyei körbe-körbe jártak a városban annak reményében, hogy kiengesztelhetik az isteneket. Ugyanilyen célból rendezték meg a körmeneteket 970-ben is, később a fesztivál jelenséggé, hagyománnyá vált, és fokozatosan a vidám hangulat lett úrra rajta.
Július 10-e körül zajlanak a legfontosabb szertartások, egyebek között az úgynevezett Omukae Csocsin. A Mikosik azok a hordozható szentélyek (az istenek átmeneti otthonai), melyeket a felvonulás alatt nem érhet szennyeződés. Az utak megtisztítására a férfiak a hátukon égő bambuszköteget cipelnek. A sintó vallás szerint a tűznek lelket is megtisztító ereje van.
A Mikosik érkezése előtt számos táncos előadást tartanak. A tánc végeztével három Mikosi elindul lámpásokkal megvilágított útján,
Két héttel később ismét jelentős programok zajlanak, például a Hanagasza Parádé. A hanagasza szó szerint virágernyőt jelent. Ezekkel díszítik a csónakokat. A Mikosik itt is szerephez jutnak, ám ezúttal annak kisméretű változatát hordozzák körbe-körbe a gyerekek, akik egyébként nagy szerepet kapnak a felvonuláson. A picik rendszerint jelmezbe öltöznek.
Mivel a gésakultúrának nagy múltja van Kiotóban, így természetes módon számos gésa is megjelenik, akik zenei előadások résztvevői. Július 31-én tartják az utolsó megtisztulási szertartást.
{youtube}So86GfduQFI{/youtube}