A legújabb vevőcsalogató szenzáció Tokió és a többi japán nagyváros szupermarketjeiben a „Vaj érkezett” felirat. Merthogy ez a banális hétköznapi fogyasztási cikk mostanság keresett hiánycikké „lépett elő”. Az üzletek tejtermék részlegeiben teljesen kiürültek vajféléknek szánt polcok. Egyes szupermarketekben korlátozták az egy vevő által vásárolható vaj mennyiségét. Mi történt? Az agrárszakértők már nyáron jelezték, hogy baj lesz. A hatalmas hőség kimerítette a teheneket, az állatok tejhozama vészesen csökkent.
Az utóbbi időben 10 ezer tonnával kellett növelni a vajimport szokásos mennyiségét. De még most is előfordul, hogy nincs vaj a sarki közértben. Persze mélyebb okok is állnak a vajhiány mögött, mint a szokatlanul meleg nyár. Az állattenyésztők, a gyenge jen miatt, egyre többet kénytelenek fizetni az import takarmányért. És a szektor azért is folyamatosan szűkül, mert több év átlagában csökken a tej és a tejtermékek fogyasztása. Ez vélhetően összefügg a lakosság elöregedésével is. A mostani vajhiány is hozzájárul a japán kereskedelmi mérleg rekordméretű deficitjéhez: az import értéke az idei első három negyedévben 77 milliárd dollárral haladta meg az exportét, ez 35 százalékos hiánynövekedés a tavalyi évhez képest. Japán élelmiszerszükségletének a hatvan százalékát behozatalból fedezi. Persze a deficit elsősorban azért ugrott meg, mert az atomerőművek leállása miatt Japánnak hatalmas összegeket kell költenie olaj- és földgáz behozatalra. (Fotó:AFP)